Tältplats vid Haväng

Hej!
Söker tältplats kring Haväng/Brösarp/Kivik i maj. Ej camping. Ravlunda skjutfält är tyvärr avstängt. Tältplatsen vid Stenshuvud läste jag dåliga recensioner om här på utsidan.

Någon som känner till annan fin plats får gärna tipsa. Tack! 🏕️
 
Hej!
Söker tältplats kring Haväng/Brösarp/Kivik i maj. Ej camping. Ravlunda skjutfält är tyvärr avstängt. Tältplatsen vid Stenshuvud läste jag dåliga recensioner om här på utsidan.

Någon som känner till annan fin plats får gärna tipsa. Tack! 🏕

Jäkligt trångt om sådant där, tror jag. Men om vädret tillåter kanske ni kan övernatta utan tält? Sovsäcksöverdrag och liggunderlag kommer man långt på. Så får man åtminstone göra i Tiveden, och jag skulle tippa att det går an i Stenshuvud också. Inte helt fel att bli väckt av morgonsolen på stranden. Kolla med Länsstyrelsen i Skåne.
 
Nu vet jag ju inte var ni bor och verkar i vanliga fall, men många männsikor från mellansverige och mer norrifrån underskattar hur mycket hus vi har i Skåne. Det är tättbebyggt, och där det inte är hus är det ofta nog odlingsmark. Det är inte busenkelt att finna tältplatser utanför Skåneledens rekommenderade och campingplatser

Visst är tältplatsen Stenshuvud precis vid parkeringen invid Kiviks musteri. Men den är också jättenära havet. Och visst kan man fricampa på stranden "det är ju bara jag och min sovsäck, jag stör ingen" det är ju upp till den egna moralen att följa regler eller strunta i dem

Jag har tältat vid Vantalängan och kan rekommendera det. Det är en friluftsupplevelse utan fläktljud. Men räkna med att alla vindskydd är fulla, att tre olika danska scoutkårer har tältläger där och är det dessutom helg så lär det vara ett antal grupper av besökare som är mer intresserade av fest och eld än friluftsliv.
Så ser nämligen friluftslivet ut längs Skånes kuster såhär års.
 
Om skjutfältet är stängt så blir det som flera redan nämnt knepigt att campa runt havet runt Haväng/Kivik. Men visst kan man väl gå och lägga sig i/vid valfri buske, så länge du inte bryter mot någon lag eller lokal förordning. Segesholmsån och Verkeån (där det inte är naturreservat med särskilda regler) kan jag rekommendera. Framförallt Segesholmsån har jag upplevt som en lite mer undanskymd och okänd pärla.
 
Haväng ligger på Skjutfältet. Verkeåns mynning ligger utanför


Att rita gräns med samma bruna färg som vägarna på kartan gör det svårtolkat. Att använda röd streckad linje (med liten skillnad i strecklängd) både för skåeleden och gräns för skyddsobjekt är dumt, stor risk för missförstånd.

Jag har alltid trott att fältets södra gräns gick precis norr om vägen ner till vandrarhemmet och att vandrarhemmet och parkeringen låg utanför fältet men så säger inte kartan enligt min tolkning. Innebär det att vandrarhemmet ibland hamnar innanför avlysningen? eller är den alltid utanför avlysing men står på mark som tilhör övningsfältet?
Jag trodde att staketet längs vägen ner till parkeringen vid vandrarhemmet var fältet södra gräns. Dumt nog går skåneleden in över staketet (=nor rom) på några ställen, bättre om den gått längs vägen ner ifall det är avlyst innanför staketet, men lätt att gå på vägen som alternativ som det är avlyst.

Står STF vandrarhem på övningsfältet, dvs kronans mark (frotverket för att vara specifika)? Eller är det STFs mark inne på övnindsfältet. Tufft att äga mark som kan bli avlyst så det är nog ?


/Patrik
 
Att rita gräns med samma bruna färg som vägarna på kartan gör det svårtolkat. Att använda röd streckad linje (med liten skillnad i strecklängd) både för skåeleden och gräns för skyddsobjekt är dumt, stor risk för missförstånd.

Jag har alltid trott att fältets södra gräns gick precis norr om vägen ner till vandrarhemmet och att vandrarhemmet och parkeringen låg utanför fältet men så säger inte kartan enligt min tolkning. Innebär det att vandrarhemmet ibland hamnar innanför avlysningen? eller är den alltid utanför avlysing men står på mark som tilhör övningsfältet?
Jag trodde att staketet längs vägen ner till parkeringen vid vandrarhemmet var fältet södra gräns. Dumt nog går skåneleden in över staketet (=nor rom) på några ställen, bättre om den gått längs vägen ner ifall det är avlyst innanför staketet, men lätt att gå på vägen som alternativ som det är avlyst.

Står STF vandrarhem på övningsfältet, dvs kronans mark (frotverket för att vara specifika)? Eller är det STFs mark inne på övnindsfältet. Tufft att äga mark som kan bli avlyst så det är nog ?


/Patrik
Reagerade på exakt samma saker. Det är inte bara dumt, utan farligt med en så pass otydlig karta för ett skjutområde. Också lite förvånad att den skiljer sig så pass mycket från Lantmäteriets karta. Förvirrande!
 
På kartan är höger riskområde N den blå linjen! Skjutgränser är än längre norrut.

När du äsger blå linjen är det ån du menar som är riskområdets södra gräns?
I så fall ligger vägen till och vandrarhemmt inom risken och torde omfattas av avlysningen, eller hur?
Är det verkligen så?
Skulle i så fall FM få för sig att skjuta med full risk så skulle vandrarhemmet behöva utrymmas, vilket jag ser som otroligt.

Självklart är skjutgränser snävare, riskområdet finns ju för att om något gör ett misstag med skjutgränsen så finns riskområdet för att förhindra att någon blir skadad av en förlupen kula/splitter. Risken beror ju också på vilket vapen som används (dess spridning och risk vid hantering) och hur långt dessa skjuter.

Min fråga kvarstår, när fältet av helt avlyst, är även vägen till vandrahemmet och vandrahemmet avlyst?
Eller är dessa precis utanför?
Ligger det inte helt civila bondgårdar längs vägen ner, dessa kan ju näppeligen utrymmas varje gång det är skjutning med max avlysning?

/Patrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sitiensis Tältplats vid Strängnäs/Selaön? Vandringsleder 0
SiKth Vacker tältplats vid sjö? Vandringsleder 20
flygare69 Trevlig tältplats vid Ringsjön sökes! Vandringsleder 0
Askel Bilder från Stenshuvuds tältplats? Vandringsleder 4
starmac Tältplats runt Södertälje (Sörmlandsleden) Vandringsleder 11
Kogoyo Tältplats nära Ales Stenar? Vandringsleder 4
Zenith Enslig tältplats/vindskydd max 3-4 h med bil från Sthlm Vandringsleder 8
martin_uppsala Nybörjare söker tältplats nära vatten i Uppsalatrakten Vandringsleder 1
Jimson Övernattning i närheten av Norrköping? Vandringsleder 4
Skipper_ Vandringshem (alt tältplats) mellan Simrishamn och Kivik Vandringsleder 2
Kasch Tips tältplats Valdemarsvik - Gamleby? Vandringsleder 1
Grollen Isolerade platser vid vatten och skog i Stockholmstrakten Vandringsleder 11
Coachmike Mysig eldstad och tälta vid sjö/hav nära Sthlm. Vandringsleder 8
SamiHuutoniemi Tältplatser med vatten vid Skåneleden Vandringsleder 8
qy Brant vid Slåttdalsberget på Höga kustenleden? Vandringsleder 6
omni96 Vandringsled vid Arlanda Vandringsleder 5
grodanbolle Överfall vid Skanssundet, Borkyrka Vandringsleder 3
T.Mellwing Tips på en natt övernattning vid en sjö. Vandringsleder 8
Esko747 Tälta någonstans vid Upplandskusten? Vandringsleder 3
Owl Veden slut vid eldstad Vandringsleder 8
Miss Parker Vattenstatus vid Bottenstugan (Bohusleden) Vandringsleder 1
avslutad141014 Vandring vid Gross Glockner Vandringsleder 0
Still Alive Vindskyddet vid Skirsjön ( Södertälje ). Vandringsleder 4
veni Gotska Sandön vid midsommar Vandringsleder 4
T.O.K Hjälp med en 3 dagars tur vid Stora sjöfallet Vandringsleder 0
Picea Vandring vid havet Vandringsleder 18
Från Danmark Vandring och ved vid Bottenstugan Vandringsleder 2
kenny_lex Alternativa vid Sörmlandsleden? Vandringsleder 1
Vandringshyveln vandringsleder vid geirangerfjorden?? Vandringsleder 2
helmutlotti Sörmlandsleden: inbrott i bil vid stora Alsjön Vandringsleder 11
shadowfire Mysig tältning vid västkusten? Vandringsleder 7
bede Vandringsleder vid Galå Fjällgård Vandringsleder 0
CyberJunkie Ved vid vindskydd på Bohusleden?? Vandringsleder 1
flygare69 Rundslinga vid Brösarp, Hjälp tack! Vandringsleder 5
flygare69 Liten rundvandring vid sydkusten? Tips please! Vandringsleder 4
BrittMarie Tältmöjlighet vid Åstorp/skåneleden Vandringsleder 0
Karl A. Intressant uppvaknande vid Delsjön! Vandringsleder 0
schweingaard Roddbåtar vid Sitojaure och Laitaure? Vandringsleder 5
paddel Björn Tips om isälvsleden vid Vindelälven Vandringsleder 3
Magnusnod Frost vid Grövelsjön Vandringsleder 0
desty Vandringsled vid Skytteholm. Vandringsleder 3
Nyman Vedläge vid vindskydden på bruksleden i vinter Vandringsleder 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.