Sörmlandsleden: inbrott i bil vid stora Alsjön

Ville bara varna er som likt mig brukar njuta av den fantastiska skogen vid Stora Alsjöns naturreservat. Parkerade bilen vid norra parkeringen vid åttatiden i fredags kväll och efter en underbar natt i det fria ( bortsett från det akuta ryggskottet :) ) möttes jag av två sönderslagna bilrutor då jag kom tillbaka till parkeringen dagen efter. Ingenting var stulet och ingen bensin var slangad trots det uppbrutna tanklocket. Lokala mopedligister??

Jag har alltid betraktat det som säkert att parkera i dessa trakter och därför känns det så hemskt om man inte skulle våga ge sig ut nattetid i dessa skogar längre. Det är ju något av det finaste som sörmland har att erbjuda. Förutom att varna andra vandrarer är jag lite nyfiken på om någon annan hört om incidenter i detta området? Om jag ska chansa på att det var en engångshändelse eller det är kört att parkera nattetid där nu? Jag menar det är ju inte som bornsjöns naturreservat i mina hemtrakter där det står utbrända bilvrak vid varenda parkeringsficka.

Erik S
 
det finns väl nästan inga "fredade" platser

om:

a: "fel" person eller gäng åker förbi och
b: dom får en klar känsla av att ett fordon är öde, obevkat och lämnat för natten
så är väl ofta inbrottet ett faktum
 
Jag har faktiskt inte tänkt på det men jag har varit och gått kring Bornsjön men oftast åter tidig kväll. När du skriver det så ser man hyfsat ofta bilvrak kring vägen när man kör Gamla Södertäljevägen.

Jäkla synd att det ska vara sådär. Att lugnt kunna lämna bilen för att fiska, jaga eller vandra tar man ju för självklart i Norrbotten. Där kan säkert nån freak accident också ske men jag tror att risken är klart mindre. Jag bor i Södertälje sedan ett halvår men vi letar (helst) hus och vill bort så fort det går. Jag märker inget av det men det står ganska mycket om personrån, misshandlar och inbrott i lokalblaskan.
 
Det beror nog oftast på tillfälligheter om man råkar ut för det som du varit med om. Att ta
ett enda tillfälle som intäkt för att sluta parkera bilen på ett visst ställe är att i onödan begränsa
sitt liv. Skulle däremot skadegörelse förekomma flera gånger i veckan på en viss parkering finns det naturligtvis skäl att tveka, men än så länge har du bara fått bilen förstörd en gång. Betrakta
det som en engångsföreteelse tillsvidare.
 
Jag bor i Södertälje sedan ett halvår men vi letar (helst) hus och vill bort så fort det går. Jag märker inget av det men det står ganska mycket om personrån, misshandlar och inbrott i lokalblaskan.

Just lokaltidningarna verkar ha en förkärlek för att skriva om allt otrevligt som sker på orten.
Den typen av inslag tycks alltid dominera. Sett till det totala invånarantalet i Södertälje är det
inte konstigt om du inte märker något, utsattheten per capita blir nämligen ganska låg!
 
Nja, tidningarna rapporterar ju bara vad som händer, "polisrapporten", och jag tycker att det är anmärkningsvärt mycket små och stora brott i Södertälje. Just nu är det nån inbrottsvåg, villor och radhus, på G och för 1½ vecka sedan rånades Nordea i centrum. På det personliga planet ändrades våra planer mycket då flickvännens arbetsplats förstördes när Willys och ICA brändes ner i början av året. Hennes arbete var i samma huskropp som Willys så de fick bygga helt nytt och är igång igen 9 månader senare.

Jag kommer ursprungligen från Luleå som har >70000 invånare, Södertälje har ~82000. Det känns som att det är *betydligt* mer elände i Södertälje, åtminstone vad man kan läsa sig till.


Just lokaltidningarna verkar ha en förkärlek för att skriva om allt otrevligt som sker på orten.
Den typen av inslag tycks alltid dominera. Sett till det totala invånarantalet i Södertälje är det
inte konstigt om du inte märker något, utsattheten per capita blir nämligen ganska låg!
 
Percapitaeländet i Södertälje kanske inte är så dramatiskt annorlunda än i resten av Storstockholm, men det är nog riktigt att rapportering och diverse pessimister gärna svartmålar.

Gamla vägen mellan Södertälje och Salem är dock trist av nån anledning så tar folk gärna bilen dit med sina sopor, vitvaror osv och dumpar dem på parkeringsplatser eller andra ställen.
Vet inte om det blivit värre sen de börjat begränsa tillgängligheten till soptippen i både Salem och Södertälje med avancerade system med besökskort, så att inte folk från fel kommun ska lämna saker till återvinning... Känns mest som avancerad suboptimiering mellan kommunerna.

Fenomenet med övergivna bilar som slås sönder efter en natt eller två förekommer dock numera rätt långt från huvudstaden har jag tyvärr sett i t ex Vagnhärad.
 
glöm inte att det finns en hel del försäkringsbedrägerier med i den där statistiken, dvs ägaren kör själv ut i skogen eldar upp /förstör sin bil.

med andra ord inget som en utomstående behöver skrämmas av.
 
Om jag ska chansa på att det var en engångshändelse eller det är kört att parkera nattetid där nu?
Just denna fråga kan bara du svara på. Hur pass berörd av det inträffade blev du?
Om du parkerar bilen där igen och tänker på bilen hela vägen tillbaka efter övernattningen så tycker inte jag att det är värt det, även om bilen skulle vara orörd.
Bryr du dig inte så mycket o rycker lite på axlarna, parkera där o se vad som händer. Vore synd att inte utnyttja parkeringen för vad som kan ha varit en engångsföreteelse.
 
Jag har faktiskt inte tänkt på det men jag har varit och gått kring Bornsjön men oftast åter tidig kväll. När du skriver det så ser man hyfsat ofta bilvrak kring vägen när man kör Gamla Södertäljevägen.

Har du några tips på rundor kring Bornsjön? förutom den rundan på andra sidan fågelsjön som är markerad? Micke
 
Mitt tips är att be någon köra ut dig och sen hämta upp. En i vårat sällskapet fick bilrutan krossad vid Bornsjön. Nyligen hände det en kompis vid Hågelby kyrkogården. Och sen har jag sett en bil med krossad sidoruta på vägen mot HvSS Vellinge....
 
Att Södertälje har ungefär lika många invånare som Luleå kan vara sant, men över hur stor yta är de fördelade?

Sen får man ju inte glömma att det runtomkring Södertälje finns ännu mer folk. Runtomkring Luleå är väl inte fullt lika folktätt?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pelei Tips på etapper längst sörmlandsleden Vandringsleder 15
LoaferTherapy Sörmlandsleden nybörjare Vandringsleder 6
Ut i skogen Sörmlandsleden - övernattning kring Tullgarn? Vandringsleder 8
starmac Tältplats runt Södertälje (Sörmlandsleden) Vandringsleder 11
Ldf Sörmlandsleden med barn, en etapp i taget.. Vandringsleder 8
Carro16 Sörmlandsleden från Gnesta till Malmköping Vandringsleder 2
Kogoyo Sörmlandsleden från Eskilstuna eller andra startpunkter Vandringsleder 17
robinwe Vandring på Sörmlandsleden 2 dagar + 1 övernattning? Vandringsleder 3
Liandrin En vecka på Sörmlandsleden. Söker tips på etapper. Vandringsleder 2
Gunnar81 Skärmskydd på Sörmlandsleden längs etapp 57 (Tullgarns slott - Kasholmen)? Vandringsleder 5
sanoj89 Tips på två nätters vandring längs sörmlandsleden? Vandringsleder 5
fekki Sörmlandsleden just nu Vandringsleder 6
Ändreas Sörmlandsleden nu i helgen Vandringsleder 20
xtrem Sörmlandsleden? Vandringsleder 1
iknor Sällskap på Sörmlandsleden? Vandringsleder 0
Gunnar81 Mycket vildmarkskänsla på Sörmlandsleden (etapp 11-15) Vandringsleder 2
fekki Mygg i september på sörmlandsleden Vandringsleder 4
FarmerJoe Sörmlandsleden Handen till Tyresta By Vandringsleder 9
Coachmike Roslagsleden eller Sörmlandsleden i nov? Vandringsleder 4
skallagrimson Sörmlandsleden nära Stockholm Vandringsleder 5
CamillaMelbeus Boende Sörmlandsleden Vandringsleder 3
myrddraal sörmlandsleden vindskydd/raststuga Vandringsleder 6
karinfg Tältplatser längs Sörmlandsleden Vandringsleder 4
Miang Newbie på Sörmlandsleden Vandringsleder 6
spix sörmlandsleden Vandringsleder 1
Gunnar81 Fin etapp på Sörmlandsleden: Etapp 6 mellan Paradiset och Lida Vandringsleder 1
UnderEnTarp Sörmlandsleden, etapp 15 till 24! Vandringsleder 15
freddeu Bästa helgetapperna på Sörmlandsleden Vandringsleder 6
ljungman Sörmlandsleden 1-5/8 Vandringsleder 5
Christoffer Hedman Sörmlandsleden sträcka 60-56 Vandringsleder 5
Still Alive Nedskräpning längs med Sörmlandsleden Vandringsleder 13
GuteS Vandringsguide Sörmlandsleden Vandringsleder 3
helmutlotti Sörmlandsleden: Semikollektivt max 20km Vandringsleder 5
V. Väderhatt Två bitar av Sörmlandsleden mot Nynäs: Är dom vackra att gå? Vilken är roligast? Vandringsleder 2
UnderEnTarp Sörmlandsleden ett par dagar i juni! Vandringsleder 6
kenny_lex Alternativa vid Sörmlandsleden? Vandringsleder 1
GuteS Sörmlandsleden Nyköping-Nävekvarn Vandringsleder 1
780615 Sörmlandsleden Läggesta-Malmköping Vandringsleder 14
Reithner Är detta en vettig planering? (Sörmlandsleden) Vandringsleder 23
grodanbolle Sörmlandsleden Vandringsleder 0
granfront Sörmlandsleden Vandringsleder 3
andy-l Sörmlandsleden - Skottvångs gruva? Vandringsleder 3
Joakim Ambrosson Sörmlandsleden Vandringsleder 1
fredrik73 Inför ensamvandring på Sörmlandsleden Vandringsleder 42
Branten Etapp 15 på Sörmlandsleden - skärmskydd? Vandringsleder 3
BKD Etapptips Sörmlandsleden Vandringsleder 2
sockersmulan sörmlandsleden Vandringsleder 6
tfs_johan Grillplats sörmlandsleden etapp 1 Vandringsleder 2
hugbe Sörmlandsleden etapp 27-31 Vandringsleder 0
plax Sörmlandsleden runt. Vandringsleder 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.