Tältplats 4-5 km från Kvikkjokk

Hej,
I sommar ska vi semestra med barnen 9-14 år och svärföräldrarna ca 80 år och planen är att tälta en natt ca 4-5 km från Kvikkjokk för att sedan gå tillbaka dagen efter. Har fjällvandrat en hel del tidigare och med barnen, men Kvikkjokk är nytt för oss. Brukar gilla kalfjäll men ser ut att vara mycket skog så pass nära Kvikkjokk. Vad har ni för tips? Vandra Kungsleden norrut eller ta sig mot österut mot Sinjierak eller annat förslag?

Det är mkt uppför från Kvikkjokk mot Sinjierak eller om ni bokar båttransport för att gå mot Prinskullen.

Fin skog Kungsleden norrut och inte så mkt uppför men långt till kalfjäll.

Ert upplägg kanske kan justeras med biltransport norrut från Tjåmotis till parkeringen vid Sijddoädno?

Kommer säkert mera tankar och svar i tråden.

Thure

Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Finns flera alternativ. Som Thure säger så går det att gå upp på Prinskullen (går ju att gå längre än så också om man vill och orkar).
Brukar vara si sådär med vattentillgången i backen dit upp och när man kommit upp så jag rekommenderar att bära det med er.
En väldigt fin plats med milsvid utsikt som jag tror att ni kommer att uppskatta. Backen upp kanske inte lika mycket. 400+ höjdmeter på 3 km🥵
Längs Kungsleden är det mkt skog åt alla håll med allt vad det innebär. Finns ju även pärlor där iof men det går ju att bo i Kvikkjokk och gå dagsturer och se själv om det finns något lämpligt för typ nästa dag/natt

Att åka båt upp längs Tarraälven till båtplatsen där Padjelantaleden börjar är också ett alternativ men tältplatser är lite mer svåra där enligt mitt tycke. Dock finns det en efter ca 2,5 - 3 km, där Tarraälven och Padjelantaleden går bredvid varandra. Om ni gillar den eller inte beror på vad ni är ute efter. Jag tycker att den är helt ok. Nära till Tarraälven mm men det är ju skog och varning för mygg. Kanske lite liten beroende på antal tält ni har tänkt ha och risk för att den är upptagen. Det går att tälta vid båtplatsen också. Mygg lär ni få oavsett. Där kan man få se riktigt stor fisk av olika sorter bara man sitter still på trappan och de vakar på natten med ljudliga plask.

Oavsett så är Kvikkjokk en fin plats med historia sedan 1600 talet väl värd att besöka.

Det går också att prata med Björn Sarstad och Helena Adolfsson som kör båten i Kvikkjokk och fråga. De har väldigt bra koll på allt. Åk båten med dem upp till Padjelantaleden och ta en extra guidad tur med dem också så får ni se kvikkjokkdeltat. Det är det värt.
Hoppas att ni får fint väder för det är så mycket trevligare att åka båt då.
Mvh E

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.