Tältbesvär

Jag är inte så hemma på det här med tält och så och skulle behöva tips på ett passande tält.

Tältkrav;
# Tältet ska vara lätt att sätta upp.
# Tältet ska inte väga mycket.
# Tältet ska klara av vår-, sommar- och höstklimat.
# Tältet ska vara för två personer.

Tack på förhand!

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
öringen; sa:

Fem minuter, inte dåligt... fast jag trodde nog att utsidekollektivet skulle kunna vara än snabbare med HB-rekommendationen...

Några bitar info som skulle kunna göra utbudet mer begränsat är dels hur mycket det får kosta, dels vilken miljö det kommer att användas i samt hur mycket det kommer användas.

Punkt nr 2 gör att tältet blir dyrt, som t.ex ett Hilleberg Nallo.

Själv har jag ett Nallo 3 GT och tycker att det är lagom till två pers.

Vikten skiljer inte så mycket mellan ett 2 och 3, GT eller inte. Kolla gärna i någon butik som har utställning eller kan sätta upp det tält du vill köpa.

/Ulf

vaude

Hej!
Jag tror att de har rea på vaude explorer hos getout. Detta tält kanske kan vara intressant. Klarar enligt uppgift åretruntbruk.

/Filip

FuckingMatilda; sa:
Jag är inte så hemma på det här med tält och så och skulle behöva tips på ett passande tält.

Tältkrav;
# Tältet ska vara lätt att sätta upp.
# Tältet ska inte väga mycket.
# Tältet ska klara av vår-, sommar- och höstklimat.
# Tältet ska vara för två personer.

Tack på förhand!

Om du kikar tråden Köpa tält i grupp så har vi just nu lite rabatter (25 %, fri frakt och separat betalning och vi får se om vi kommer upp i 30 %). Om du då bestämmer dig för ett Hillberg så vet du iaf att du inte behöver köpa till "vanligt pris" om du lämnar in intresseanmälan rätt snabbt.

// Jocke, som inte har några ekonomiska vinningar i det hela ska tilläggas!

Precis som vanligt stirrar sig folk blinda på märke. Lätt tält är alltid lika med tunn duk, vilket gör det mindre hållbart. Fokusera dig istället på tältets konstruktion. En egen ingång och stor absid för varje person ser jag som helt nödvändigt. Sen går det att vädra ordentligt också, det kan ju bli hiskligt varmt i ett tält.

För två personer är kupoltält en bra design tycker jag, då slipper du bry dig allt för mycket över hur vinden blåser. De är också enkla att sätta upp. Innertältet bör vara fastsatt i yttertältet, så du enkelt kan resa tältet , även i regn. Av egen erfarenhet kan jag dock säga att det gör inget om innertältet får några stänk vatten på sig, då det torkar så fort.

En bra grej att göra är att titta på de stora tillverkarna och sen köpa en kopia från någon av de billiga tillverkarna.

Det finns lika många svar som det finns frälsta tältägare. Nyutnämda löjtnanter och nyfrälsta skall man inte lyssna på, sa nån vis!
Tvåpersonerstält väger mellan kilot och fem. Detta beror på enkelduk, dubbelduk samt mängden finesser. Dubbla absider och billiga massiva glasfiber bågar tenderar att höja vikten.
Själva har vi aldrig tyckt att en liten absid och en ingång är något problem för två, under barmarkssäsonten.
Vintertältning är vida enklare för två i en trea.
Huruvida det skall stå X-brand eller Y-brand på etiketten är i mina ögon tämligen ointressant. Däremot är snyggt sytt, vettigt med pinnar och hållanersnören (för kupoltält utan ankare flyger lätt och långt!)viktigt.
En bra lösning när man är nybörjare är att börja med ett begagnat och sedan skaffa sig kunskap om vad man verkligen vill ha....En annan bra metod är att låna/hyra tills det man vet vad man vill.
För tresäsongestiden räcker det ofta med bara ett yttertält eller en tarp. Lättare, luftigare och rymligare men inte säkert billigare.

go tur
[Ändrat av johankse 2007-03-09 kl 16:30]

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips