Tälta Omkring Gbgsområdet?

Hej!

Jag är ganska nyintresserad av att tälta. Jag bor i Göteborgs området och undrar var man får tälta själv? T.ex. får man tälta runt Delsjön, på skärgården, osv?

Jag är också amerikan och är inte 100% hur det fungerar med allmänsrätten. Jag trodde att det var nästan varsomhelst (inom rimliga distans från hus osv) och när jag hade cyklat till Sisjön med barnet och utrustningen, kom jag dit och fick veta att det inte gick. :p Jag har försökt leta lite på nätet men det står verkligen ingenting förrutom Lisebergs camping. Not!

Har ni några bra förslag eller info, skulle jag uppskatta det jättemycket!

Ha en trevlig dag!
 
Allemansrätten gäller i naturen, och jag antar att Sisjön och Skatås och sådana ställen räknas som park, det vill säga anlagd och underhållen natur att jämställas med kommunens tomt typ?

När du inte ser några asfalterade gångvägar eller papperskorgar längre så är det lugnt :)

Om du har med dig barn så är annars ett bra tips att leta upp vindskjul där du får campa, så har man nära till rejälvt regnskydd och en bra plats att laga mat på och så. Finns bland annat utmed Bohusleden som går förbi Göteborg från Lindome till Vättlefjäll norr om Angered.
 
Delsjön

Delsjön och Sisjön (Sandsjöbacka) är naturreservat och i sådana gäller särskilda regler, ofta är det endast tillåtet att tälta på särskilda platser. Här en länk till en websida om skyddade naturområden i Västra Götaland:

http://www.vastkuststiftelsen.org/VisaKommun.asp?id=25

Det finns en hel del byggda vindskydd i Delsjöområdet. Ett trevligt finns på västra sidan av Östra långevattnet, andra kan du säkert hitta om du söker här i forumet.
 
Jag hade för mig att tältning inte går för sig hur som helst i Utby utanför Göteborg. Man ser ju aldrig några tältande klättrare heller.
 
Tack så mycket för svaren! De är väldigt uppskattade! :)

Jag får leta upp allemänsrätten och titta på kartor och se vad det finns som är bra att tälta på...
 
Kanske överflödigt, men www.allemansratten.se tycker jag är väldigt uttömmande vad gäller denna mer eller mindre unika sedvänja.

Vad gäller favoritplatser så är jag dålig på att tälta, (läs: för bekväm), men jag kan rekommendera mina egna trakter kring Fjärås och Kungsbacka kommun då Hallandsleden, (nästan 40 mil för den som tycker om att knalla), finns i närheten. :eek:)
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.