Tälta i Tresticklans nationalpark

Vi (2 vuxna 2 barn) skall på semester en vecka i Dalsland i sommar och en av nätterna tänkte vi tälta i Tresticklans nationalpark. Tillåtet att tälta enligt hemsidan.

Någon som kan dela med sig av något tips på ett ställe att slå upp tältet?

Barnen är 3 och 6 år så helst inte behöva gå längre än 3 km från bilen. Gärna även nära en sjö.

Mvh Johan

Finns gott om fina sjöar i Tresticklan, jag vågar påstå att alla går att dricka direkt ur. Vad jag vet finns inga färdiga tältplatser, men det är oftast ett tjockt mosstäcke, och pga alla berghällar som karaktäriserar området så är marken relativt platt och liggvänlig.
Det är med andra ord bara att stanna när orken tryter och söka upp närmsta sjö, som oftast bara är några hundra meter bort.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?
Vid stugan precis över norska gränsen finns platta ställen att sätta upp tältet. Annars upplever jag att det är lite småknöligt att hitta jämna ytor för större tält.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips