Tält på vintern

Orkade inte starta ny tråd för strunt fråga, så här kommer off-topic:

Funderar på att testa mitt XXL budget-tält några nätter i björkskogen på snö.

Fråga 1: Hur stor skillnad är det på 3-säsong vs 4-säsongstält om det inte blåser storm?

Fråga 2: jag upplever att tältet har lite för lågt till tak. De 90 cm Bergans hävdar att det är tror jag inte en sekund på. Inte ens direkt under den längre stången. Så nu till min fråga: Finns det några nackdelar med att "dika ut" 10 cm "badkar" i mitten under tältet för att få lite extra höjd när golvet sedan tyngs ner. Eller tror vi det kommer gå sönder av att "stretchas" ut?

Ventilation....

Hejsan,

Den primära skillnaden mellan 3 och 4 säsongers tält om man tältar nere i skogen är att det brukar vara betydligt bättre ventilation i ett 4 säsongers tält.

Så det finns en risk att det kan bli en ganska fuktig upplevelse.

Att gräva ut i botten kommer innebära att du drar tältbågarna inåt och tältets form blir "fel". Om du sätter fast bågarna i marken för att förhindra detta är det naturligtvis möjligt att något går sönder, men troligtvis finns det tillräckligt med stretch i materialet för att förhindra detta. Jag hade dock personligen undvikit att testa detta.

/ stefan

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Orkade inte starta ny tråd för strunt fråga, så här kommer off-topic:

Funderar på att testa mitt XXL budget-tält några nätter i björkskogen på snö.

Fråga 1: Hur stor skillnad är det på 3-säsong vs 4-säsongstält om det inte blåser storm?

Fråga 2: jag upplever att tältet har lite för lågt till tak. De 90 cm Bergans hävdar att det är tror jag inte en sekund på. Inte ens direkt under den längre stången. Så nu till min fråga: Finns det några nackdelar med att "dika ut" 10 cm "badkar" i mitten under tältet för att få lite extra höjd när golvet sedan tyngs ner. Eller tror vi det kommer gå sönder av att "stretchas" ut?

Fråga 1: Beror på vem som tillverkat tältet. Jag har ett 3 säsongs Hilleberg tält som stått emot det mesta vintertid (Modell: Jannu).

Fråga2: tror inte att tältet går sönder, däremot blir nog inte uppsättningen vidare bra (jämför med att tälta på väldigt ojämnt underlag sommartid). Då är det bättre att du gräver ut en sittbrunn i absiden.

Jannu

Janne är ett red label och räknas väl som vintertält vad jag förstår. Outdoorgearlab har till och med utsett det till bästa 4-säsongstältet

Jag använder mitt bobcat året om. Tvåmans men väger mindre och tar mindre plats än mitt starlight 1.
Jag kommer nog köpa några till bobcat då de är billigt från uk men bra kvalité. Jag har inget att klaga på.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips