Tält med ståhöjd och lätt montering

Hej! Nu är det snart säsong och dags att köpa tält!:cool:

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av ett tält med minst 185 cm i innertak och som är lätt att sätta upp.

Jag har tittat på Turbo Hiker 4-5 persfriluftsvaror.se. Där visar de hur superlätt det är att sätta upp och jag undrar om det verkligen är så lätt som det ser ut?

Ett annat billigare alternativ som jag har hittat är Nakano igloo med fötältHarald Nyborg. Det är ett kupolformat högt tält. Hur jobbigt är det att sätta upp tro?

(Jag tältar själv med min vovve och är ofta supertrött när tältet väl ska upp därför vill jag att det går lätt.)
Det vore super att få höra någons erfarenheter av tältuppsättning. Själv vet jag nästan ingenting. :)

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Dina kriterier tyder på att du inte avser bära ditt tält själv.......Vikten brukar vara ett viktigt kriterium, priset och hållbarheten i hårt väder andra viktiga.....
Det finns expeditionstält som väl uppfyller dina önskemål, men hur avser du bruka tältet? Var? Samt vad får det kosta?
Så snääällla ge några fler upplysningar.........;)

Jag ska inte vandra med tältet ;)

Kriterierna är ståhöjd och mycket lätt att sätta upp själv samt att det håller väl mot regn.

Titta på Primus H4:
401001_1bifrostH4_400x400.jpg

Stadium brukar sälja helt OK tält under sitt varumärke Everest. Billiga och ganska bra, dock med pressenningsväv i golvet, så hållbarheten är sämre än Primus.

Hej! Nu är det snart säsong och dags att köpa tält!:cool:

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av ett tält med minst 185 cm i innertak och som är lätt att sätta upp.

Jag har tittat på Turbo Hiker 4-5 persfriluftsvaror.se. Där visar de hur superlätt det är att sätta upp och jag undrar om det verkligen är så lätt som det ser ut?

Ett annat billigare alternativ som jag har hittat är Nakano igloo med fötältHarald Nyborg. Det är ett kupolformat högt tält. Hur jobbigt är det att sätta upp tro?

(Jag tältar själv med min vovve och är ofta supertrött när tältet väl ska upp därför vill jag att det går lätt.)
Det vore super att få höra någons erfarenheter av tältuppsättning. Själv vet jag nästan ingenting. :)
Efter att ha sett monteringsfilmen tll Turbohiker, så finns det väl inga tvivel om att det tältet är enkelt att sätta upp!

Lycka till!

Tack! för tipsen alla!
Ja, om Turbo hiker verkligen är så där lätt att sätta upp så blir det nog den i alla fall. : )

Ha det så bra!

Jag är mycket tveksam till dessa leder här och var pâ stängerna.
Jag antar att dessa är av billig plast och förmodligen är det första som gâr sönder.
Om en havererad led omöjliggör resningen av tältet sâ mâste du lista ut en reparationsmetod du kan använda "i fält".
Bortsett fran lederna sâ ser det väl rätt OK ut.
Annars är det nog som tidigare har skrivits Stadium som gäller.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips