Tält för långa personer

jonte3@hotmail.com (Jonathan)

Gäst
   Hej!

Jag undrar om det är någon som kan ge mig tips på tält för långa personer. Jag vill ha ett tält för 2-3 personer med hyfsade absider (har oftast hund) och som klarar vandringar i fjällen och på låglandsleder, och även vinterfjällturer. Problemet är att jag är nästan 2 meter lång, så innertältet måste vara vält tilltaget i längd. Har tittat på Keron 3 kingsize, som helt klart är intressant, men jag undrar om det finns andra alternativ. Helst ska tältet inte väga så mycket. Staika verkar också vara ett bra tält, men eftersom innertältet sluttar kanske det inte räcker med 230 cm i innertältet?

Vore tacksam för all hjälp jag kan få. Tack på förhand, vänliga hälsningar Jonathan!

peter.ask@ess.slu.se (Peter Ask)

Gäst
Staika är ganska långt, men...

Jo, innertältet på Staika är längre än i de flesta andra Hillebergtält. Dock är det ju precis som du påpekar att taket/väggen sluttar ganska kraftigt vid fot- och huvudände. Är man två meter lång får man nog välja mellan att ha huvudet eller sovsäckens fotände liggandes mot tältduken. Staika har fördelarna att vara helt självstagande, extremt vindstabilt, och okänsligt för vindriktning. I alla andra avseenden tycker jag dock att Keron är bättre: Betydligt större plats för ungefär samma vikt, betydligt större absider, lättare att sätta upp, raka gavlar i innertältet, bättre ventilation etc. Två personer och en hund skulle bli trångt i ett Staika!

Butiker som säljer Hillebergtält har ju ofta några uppställda. Kryp in och prova där!

MVH

Peter

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Anonym från gamla forumet

Gäst
Keron 3 king size

Kolla in Hillebergs specialmodell för långa personer.
www.hilleberg.se

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips