Ta med skidor på cykel

Under vardagar har jag bara tillgång till cykel, som fordon, för att ta mig till skidspåren några kilometer bort.
Har ni erfarenhet av att ta med skidor på cykel och vilken är i så fall den bästa lösningen?

Binda fast skidorna längs ramens överrör eller på ryggen i ett skidfodral?

Kunde kanske låna sambons cykel som har fotbroms och hålla skidorna under ena armen?

Ställa skidorna i en cykelväska och binda fast dom vid pakethållaren?

Har tyvärr ingen cykelkärra.

Vad säger ni?

Mvh
Christer

På den tiden jag åkte skidor så använde jag en skidväska hängandes snett över ryggen. Tyckte det gav mest komfort och kontroll.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Gamla SoldF redkommenderade längs med övre ramröret spetsarna bakåt. Ta av lösa bindningarna så att de inte faller i hjul eller kedja.
Har aldrig haft problemet. Men åkt mc med skidor på, automatare.

Jag slaktade en gammal enkel ryggsäck genom att klippa upp ett hål i botten. Sedan i med skidor och stavar, eventuellt ett sittunderlag som pålstring mot ryggen. Ett par enkla spännband runt allt sammans och vips ett suveränt och bekvämt sätt att cykla upp till Sognsvann :) Jag har dock inte någon pakethållare som kan vara ivägen...men skidorna satt rätt högt upp på ryggen så det var inga probs med frigång ner till bakhjulet.

Beror

lite på utrymmet mellan sadel och övre ramrör respektive sadel och pakethållare. Löparskidor och dito stavar funkar ofta utmärkt med bakändarna på skdorna vid styrlagret och typ bindningarna ovanpå pakethållaren.

Thure

Brukar bara spänna fast fem med remmarna mitt bak lite snett på ryggsäcken med snowboardfäste och cykla försiktigt.
Har en Arcteryx Silo 18.

Jag har cyklat med mina skidor fästa på ryggsäcken många gånger. Satt som A-frame med en rem i toppen. :) Funkade fint!

Och vilka skidor? Völkl Gotama, 178cm.. 137-106-122mm ;)

Tack för respons!

Först tror man att man nästan är ensam om en sådan "galen"
idé att cykla med skidor, men där ser man.....

Ska pröva de olika metoderna.
Har stora cykelväskor där jag får plats med
skidskorna, vallaprylar, fika, kläder för ombyte m.m.

/Christer

Hej!
Jag brukar ofta cykla med mina längdskidor. Spänner först ihop stavar och skidor sen har jag ett extra långt spännband som jag fäster ungefär i mitten på skidorna och trär över axeln. Skidspetsarna lutar jag sedan mot styret, det fungerar kanon även i slirigt väglag!

Brukar även cykla med mina telemarksskidor, men då spänner jag fast dem på ryggsäcken (äldre modell av Arcteryx Silo 30) med spetsarna ihopsatta ovanför huvudet – det fungerar utmärkt!

Har jag en längre eller krånligare cykelväg (mkt uppförsbackar) brukar jag spänna fast skidorna på övre ramröret. Ett tag då jag bodde ganska nära skidspåren så buntade jag ihop skidor och stavar och bar dom under vänster arm och styrde med den högra Inga konstigheter alls.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips