Systemkamera m. bra kvalitet & bra pris(?)

Hej! Jag är nybörjare när dt gäller fotografering men ska köpa en systemkamera med bra kvalité och bra pris(ej för avancerad). En som tar proffsiga bilder och som håller en bit framöver utan att krångla. Ska åka till Luxemburg och Norge om 4 dagar så vill helst köpa kameran innan dess. Först funderade jag på att köpa Nikon D40 men efter lite research på nätet hittade jag ett test i GP på bra kameror. http://www.gp.se/content/1/c6/34/08/20/0420Kompaktkameror.pdf
De betygsatte Canon Powershot G7 som den bästa. Undrar om det finns några kunniga inom foto här på siten som kan hjälpa mig. En tjej som vill utveckla sin kreativa sida.
Ps. Finns det någon bra site som ger tips på bra systemkameror och visar bilder som har tagits av olika kameror? Tack :)
 
G7 är ingen systemkamera, det hoppas jag du vet.

Om du ska ha en systemkamera ska du helt klart kolla antingen Canon 400D eller Nikon d40x tex.

// Jocke
 
Fördelen med en systemkamera är att den kan i princip bli så avancerad som du vill ha den samtidigt som det finns helt automatiska lägen.

G7:an är en bra kamera men den går inte att jämföra med en systemkamera. G7:an lider av att den är en kompromiss och är inte alls lika snabb som en systemkamera.

En Canon EOS 350D ligger bra till i pris nu när efterföljaren 400D har kommit. 350:in är en mycket kompetent och bra nybörjarkamera som håller även för den lite mer erfarna fotografen. Det som Canonkamerorna lider lite av är att det inte är speciellt bra kvalitet på kitoptiken som följer med ( 18-55mm) Det har hängt med sen den första digitala systemkameran för konsumenter kom ut på marknaden (300D)
Mitt tips blir att köpa entingen en 350D eller 400D. Jag är oerhört nöjd med min 400 och det enda negativa med den är som sagt orginaloptiken. Den ska dock bytas ut så fort ekonomin tillåter.
Gå in på fotosidan.se och leta runt. Där har du att göra många nätter framöver.
Lycka till med ditt kameraletande.
 
Ang. Nikon d40 så kan det vara värt att veta att den saknar autofokusmotor och att således urvalet på nya linser begränsas kraftigt (till de med af-motor i linsen) och totalt försvinner när det gäller äldre begagnade.
 
Du måste tänka på att införskaffa bra objektiv också.
Med Nikon så finns fördelen att du kan handla äldre begagnade objektiv och använda på din nya kamera.

Canon är kända för att tillverka nya bra objektiv till rimliga priser.

Låna gärna objektiv från bekanta så kan du testa vilka objektiv du fotograferar mycket med.

Själv så fotograferar jag med en Nikon D70 och när jag var i Abisko så hade jag enbart med mig en 35-70mm
med ljusstyrka 2.8. Går att få tag eganat för ca 2-2500 kr.
 
Pinotnoire; sa:
En som tar proffsiga bilder och som håller en bit framöver utan att krångla.
Kom alltid ihåg att det är DU som tar bilden och inte kameran.
Finns det någon bra site som ger tips på bra systemkameror och visar bilder som har tagits av olika kameror? Tack :)
http://www.cyberphoto.se/ kan du se bilder tagna med i princip alla kameror de säljer.

G7:an är en väldigt bra kamera men som andra påpekat inte en systemkamera.

Som andra också nämnt kräver en bra kamera också bra objektiv, något som många glömmer bort när de tar klivit från kompaktkamera till systemkamera.
Många glömmer också bort att en systemkamera med ett eller två extra objektiv samt en blixt tar en hel plats. Risken är alltså större att den blir kvar hemma än något mer fickvänligt.
 
Tack så hemskt mkt för alla bra råd och tips!
Undrar om det vore bättre att köpa en nikon d40 eller en d40x? . Nikon d50 har även den fått bra kritik på fotosidan.se.lite svårt att bestämma sig
[Ändrat av Pinotnoire 2007-07-04 kl 14:15]
 
Båda dom nämda kamerorna är bra, ja nästan alla digitala systemkameror är bra idag! lite synd att d40x inte har inbyggd af, men å andra sidan så har jag sett så jäkligt många som sattsar mkt på kameran och sen bara har kvar kitgluggen och inte har en tanke på att köpa någon ny...aja du kommer bli nöjd, och tänk på att det är inte kameran som tar proffsiga bilder utan isåfall du!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
URB65 Analog systemkamera? Fototeknik 9
Polarnatt Tips på lätt och nätt systemkamera Fototeknik 17
ZoeEnPhos En personlig fråga till dig som fotograferar med systemkamera Fototeknik 44
danisko Bildkvalitet kompaktkamera vs systemkamera? Fototeknik 35
wistrom Kameraväska till mindre systemkamera Fototeknik 3
Adamtheone Kompakt systemkamera objektiv? Fototeknik 4
Tornfalk Digital systemkamera Fototeknik 10
Banankontakt Liten systemkamera som filmar bra? Fototeknik 19
ren Stryktålig snabb systemkamera ? Fototeknik 10
Emiliaskersund Söker konkreta tips på bra systemkamera för under 8k Fototeknik 19
Noob Välja minneskort till systemkamera Fototeknik 26
vrccmember systemkamera Fototeknik 2
alven Lätt systemkamera? Fototeknik 14
Colt3n Köpa Systemkamera Fototeknik 5
pentax4fun Systemkamera på joggingturen Fototeknik 1
J_B Bära Systemkamera på vandring Fototeknik 13
dennis.b Film i HD med systemkamera. Fototeknik 2
AsaHellstrom Ta med systemkamera eller inte på vandring? Fototeknik 27
europa12 Liten och lätt systemkamera med bra zoom? Fototeknik 2
horselove1 Digital systemkamera Fototeknik 33
Fisch Val av digital systemkamera? Fototeknik 10
Avslutatmedlemskapx Bärbar digital systemkamera som tål normalväder Fototeknik 33
henrik78 Bra systemkamera för en relativt billig peng Fototeknik 11
tbergman Digital systemkamera eller inte? Fototeknik 21
tango Minolta digital systemkamera + gamla objektiv? Fototeknik 1
dr_ljungberg Lätt manuell systemkamera Fototeknik 2
arghe Vattenskyddad systemkamera Fototeknik 7
Graip Digitalkamera vs Systemkamera Fototeknik 21
robbanf Köpa systemkamera Fototeknik 14
Norström Jämför kompakt- med systemkamera Fototeknik 11
[Dave] Skrivar kvalitet! Fototeknik 0
MTB Bildkvalitet vs pris Fototeknik 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.