Systemkamera m. bra kvalitet & bra pris(?)

Hej! Jag är nybörjare när dt gäller fotografering men ska köpa en systemkamera med bra kvalité och bra pris(ej för avancerad). En som tar proffsiga bilder och som håller en bit framöver utan att krångla. Ska åka till Luxemburg och Norge om 4 dagar så vill helst köpa kameran innan dess. Först funderade jag på att köpa Nikon D40 men efter lite research på nätet hittade jag ett test i GP på bra kameror. http://www.gp.se/content/1/c6/34/08/20/0420Kompaktkameror.pdf
De betygsatte Canon Powershot G7 som den bästa. Undrar om det finns några kunniga inom foto här på siten som kan hjälpa mig. En tjej som vill utveckla sin kreativa sida.
Ps. Finns det någon bra site som ger tips på bra systemkameror och visar bilder som har tagits av olika kameror? Tack :)
 
G7 är ingen systemkamera, det hoppas jag du vet.

Om du ska ha en systemkamera ska du helt klart kolla antingen Canon 400D eller Nikon d40x tex.

// Jocke
 
Fördelen med en systemkamera är att den kan i princip bli så avancerad som du vill ha den samtidigt som det finns helt automatiska lägen.

G7:an är en bra kamera men den går inte att jämföra med en systemkamera. G7:an lider av att den är en kompromiss och är inte alls lika snabb som en systemkamera.

En Canon EOS 350D ligger bra till i pris nu när efterföljaren 400D har kommit. 350:in är en mycket kompetent och bra nybörjarkamera som håller även för den lite mer erfarna fotografen. Det som Canonkamerorna lider lite av är att det inte är speciellt bra kvalitet på kitoptiken som följer med ( 18-55mm) Det har hängt med sen den första digitala systemkameran för konsumenter kom ut på marknaden (300D)
Mitt tips blir att köpa entingen en 350D eller 400D. Jag är oerhört nöjd med min 400 och det enda negativa med den är som sagt orginaloptiken. Den ska dock bytas ut så fort ekonomin tillåter.
Gå in på fotosidan.se och leta runt. Där har du att göra många nätter framöver.
Lycka till med ditt kameraletande.