Digital systemkamera

Hej!
Jag tänker köpa en digital systemkamera!
Jag har kollat mycket på Nikon D40, men tänkte kolla runt och få lite tips!
Jag tar mest kort på hästar, fotboll och mycket porträtt!
Jag tar väldigt många bilder, inte många på rad men många i helhet liksom.
Jag vill ha ganska bra zoom. Men ändå inget för dyrt objektiv.
Jag vill att kameran och ev. objektiv ska kosta ungefär 10.000 inte mer.

Tacksam för svar!

Mvh Fanny Jähnke
 
Fotosidan

Jag har dålig koll på systemkameror nuförtiden, men vill tipsa om www.fotosidan.se.

På Fotosidan hittar du säkert mer info än här om vilken kamera som passar dig. Antagligen har frågan till och med redan ställts i deras forum. Kolla först så kanske du slipper skriva inlägg och vänta på svar.

Fotosidan är bra även utan kameratipsen - bli medlem!
 
För 10000 får du mycket kamera i dag. I princip alla hus på marknade i dag är bra. D40 inte alls dumt alternativ. Bättre med ett billigt hus och lite bättre objektiv. Tänk på att "mycket zoom" ofta ger andra sämre egenskaper t ex sämre skärpa och ljusstyrka.

Men gör som mm rekomenderade. Gå in på fotosidan.se och kolla i forumen. Den fråga du ställer ställs nog minst en gång om dan där så det finns mycket att läsa. ;)
 
För 10000 får du mycket kamera i dag. I princip alla hus på marknade i dag är bra. D40 inte alls dumt alternativ. Bättre med ett billigt hus och lite bättre objektiv. Tänk på att "mycket zoom" ofta ger andra sämre egenskaper t ex sämre skärpa och ljusstyrka.

Bara en tanke om just D40. Den har ingen autofokusmotor. Så köper man den och vill ha autofokus, och det vill man, så måste detta finnas i objektivet. Det finns i och för sig gott om dem, men man ska vara medveten om den begränsningen.

http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=D4018200pac

där finns ett paket, och framförallt en länk till en lista med de objektiv man kan använda.

Christian
 
Systemkamera

Hej Fanny
Jag har ingen koll på just D40, använder de större modellerna. Men som någon sa, köp inte ett objektiv som har för stort omfång. Bättre då att satsa på 2 olika objektiv, det är ju vitsen med systemkamera. Kolla om någon av dina kompisar har en sådan kamera så du kan känna lite på den. När det gäller Nikon så kan du hitta rätt mycket beg grejor. Lägg pengarna på objektiv, du kommer inte att ångra dig.
Christer
 
Jag skulle inte rekommendera D40, saknar autofokusmotor och är lite nedbantad på det mesta, sensorn tex.

D40x ger mer för pengarna, även om D40 är mycket billig.

Annars finns alltid Canon 400D också som nog ger mest för pengarna av alla systemdigitalkameror just nu.

Objektiven är likartade både hos Canon och Nikon, finns i alla prisklasser. 18-70 hos Nikon är dock ett riktigt mysobjektiv :) 18-55 hos Canon är absolut inte lika bra!

// Jocke, som alltid beställer utan kitobjektiv dock, bara huset och köper objektiv efter det
 
nää tror inte d40x har autofokusmotor. sen är steget lite för kort från d40x till d80 som har autofokusmotor och kanske mycket nnat också. men det är just autofokusmotor som jag är väldigt sur på nikon för att de inte hade på d40
 
Nikon D40x är riktigt billig på Cyberphoto just nu. Finns i paket med 18-135 eller 18-55+55-200. 18-55 och 18-135 lär inte vara något toppobjektiv, men helt OK. Rescensioner finns på http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=13362

Inbyggd fokusmotor behöver du bara om du ska använda äldre objektiv, såna som inte har AF-S eller AF-I i beteckningen.

Men som sagt, steget till D80 är inte så långt i pris.
 
Jag valde en Canon 350D (400D fanns inte då) pga att canon har en underbar zoom. 70-200mm/4.0. L optik med mkt bra bilder som resultat. Tror inte Nikon har något sådant. Ska man köpa bra zoom hos Nikon måste man nog gå på en 70-200/2,8 och de blir så tunga och otympliga.
Alltså... Kolla vilka objektiv du vill ha innan du väljer märke.
Jag kan oxå rekommendera cyberphoto i Umeå. Bra service och de LYSSNAR på vilka behov man har. De säljer inte alltid det dyraste!
/ Matti i Jokkmokk
 
Det finns ju ett gäng bra kameror ute på marknaden nu, och vad man föredrar är ju rätt olika. Sätt dig och läs recensioner på tex dpreview.com
Själv köpte jag för ett tag sedan en Canon 400D. Huvudskälet var att jag använt canon tidigare har trivdes med det, och sedan är ju 400D givetvis en bra kamera. Mitt tips är dock att inte falla för frestelsen att köpa ett objektiv med "mycket zoom", eftersom man tappar i bildkvalitet då. Titta också på andra märken än hustillverkerna när det gäller objektiv. Jag har ett Sigma 17-70 som jag tycker fungerar väldigt bra som normalobjektiv. Landar också på under 10000 som var din budget.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tornfalk Digital systemkamera Fototeknik 10
Fisch Val av digital systemkamera? Fototeknik 10
Avslutatmedlemskapx Bärbar digital systemkamera som tål normalväder Fototeknik 33
tbergman Digital systemkamera eller inte? Fototeknik 21
tango Minolta digital systemkamera + gamla objektiv? Fototeknik 1
Davva2 Digital SLR eller videokamera på fjället Fototeknik 8
kamilenski Hjälp mig välja digital kamera! Fototeknik 30
majjen Digital snurr? Fototeknik 16
liquidmonkey Digital Kamera i PolarGränsen Fototeknik 2
gussun Digital kamera i extremt kallt klimat? Fototeknik 2
bigfoot Canon Ixus digital 430 vs Ixus 500 Fototeknik 4
Ix Digital kamera som passar mig... Fototeknik 37
Neiru Prisvärd digital? Fototeknik 9
charliejohansson Digital Filmkamera? Sony DCR-IP55?? MicroMV?? Fototeknik 1
dan_olsson Köpråd, digital videokamera DV önskas Fototeknik 1
fklint Batteri till Canon Digital Ixus V/V2?? Fototeknik 3
Tvartom Canon Digital IXUS V2 Fototeknik 14
jmlove Kameraråd... digital! Fototeknik 15
bogart Dags för digital kamera! men vilken? Fototeknik 9
Avslutatmedlemskapx Digital video Fototeknik 4
frarol digital film?? Fototeknik 5
jogrim Canon IXUS Digital Fototeknik 1
URB65 Analog systemkamera? Fototeknik 9
Polarnatt Tips på lätt och nätt systemkamera Fototeknik 17
ZoeEnPhos En personlig fråga till dig som fotograferar med systemkamera Fototeknik 44
danisko Bildkvalitet kompaktkamera vs systemkamera? Fototeknik 35
wistrom Kameraväska till mindre systemkamera Fototeknik 3
Adamtheone Kompakt systemkamera objektiv? Fototeknik 4
Banankontakt Liten systemkamera som filmar bra? Fototeknik 19
ren Stryktålig snabb systemkamera ? Fototeknik 10
Emiliaskersund Söker konkreta tips på bra systemkamera för under 8k Fototeknik 19
Noob Välja minneskort till systemkamera Fototeknik 26
vrccmember systemkamera Fototeknik 2
alven Lätt systemkamera? Fototeknik 14
Colt3n Köpa Systemkamera Fototeknik 5
pentax4fun Systemkamera på joggingturen Fototeknik 1
J_B Bära Systemkamera på vandring Fototeknik 13
dennis.b Film i HD med systemkamera. Fototeknik 2
AsaHellstrom Ta med systemkamera eller inte på vandring? Fototeknik 27
europa12 Liten och lätt systemkamera med bra zoom? Fototeknik 2
Pinotnoire Systemkamera m. bra kvalitet & bra pris(?) Fototeknik 10
henrik78 Bra systemkamera för en relativt billig peng Fototeknik 11
dr_ljungberg Lätt manuell systemkamera Fototeknik 2
arghe Vattenskyddad systemkamera Fototeknik 7
Graip Digitalkamera vs Systemkamera Fototeknik 21
robbanf Köpa systemkamera Fototeknik 14
Norström Jämför kompakt- med systemkamera Fototeknik 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.