Bära Systemkamera på vandring

Har nu tänkt att ta med Systemkameran på vandring i sammar, men vill ha tips på lätt och praktiskt sätt att bära kamera + objektiven. De skall vara både skyddade samt lätt åtkomliga, vill inte byta ut min ryggsäck (Lundhags V8), utrustningen får inte plats i lumber packet.

Nackdel i att ha det i säcken är att behöva kränga av sig den vid objektivbyte, bör man hänga en mindre objektivväska på magen/höften istället (eller packa in det i flickvännens packning :) ????


Joakim
 
Jaa duu, jag o flera skogskompisar har alltid burit den runt halsen, då är du alltid fotoberedd, kan fota utan att behöva be de andra att vänta på dig, (och kan fånga ev UFOn som plötsligt dyker upp.)
Skämtar, men det sättet har funkat bra, givetvis med en skön och bekväm halsrem.
Har inte haft något skydd till den utan bara fört in den innanför jackan vid nederbörd.
Objektiven förvarar man i ryggsäcken, sätt på ett objektiv som du förväntar funkar bäst för det du skall fota när du vandrar, oftast normal el. vidvinkel.
Det kan ochså vara praktiskt att sätta på ett motljusskydd på objektivet som får ta eventuella smällar när man vandrar i bergig terräng, helst aluminium...
 
Det finns en gammal tråd där detta diskuteras och även bilder visas på en hemmagjord väska för att kunna bära kameran vattentätt på bröstet.

/M
 
OK, klickar man runt så ser man att lowepro tagit fram en sele också. Dvs man har den på magen i en sele som gör att det inte ger gamnacke och sitter bra och lätttillgängligt.

Christian
 
Jag har löst det så här:

Köp små klickspännen i plast, 2 st honor och 4 st hanar, samt 2 st plastkarbiner.
Montera honorna direkt på kameran (alt på en lagom fotoväska) med mycket korta remmar.
Montera 2 hanar på remmar av rätt längd och med karbinerna i andra änden.
De två återstående hanarna monterar du på din vanliga kamerarem.
Du fäster sedan karbinerna i D-ringarna på axelremmarna på din rygga.
Nu kan du på ett par sekunder växla mellan att ha vanlig halsrem eller att kameran hänger i ryggans axelremmar. På det viset får du belastningen på axlarna när du går och det är bara att lyfta kameran när tillfället uppenbarar sig.

Vad gäller vattenskydd så har jag sytt en påse av vattentät väv som jag trär över kameran bakifrån.
I bakkant finns 2 små hål som remmarna går ut genom (lätt att trä när man har klick-fästen!).
Fram har påsen ett insytt gummiband som drar igen öppningen framför objektivet. När det är dags att skjuta så kränger jag helt enkelt av påsen bakåt så att kameran friläggs. Även detta är gjort på nån sekund.


Lycka till.

Ola.
 
Jag har löst det så här:

Köp små klickspännen i plast, 2 st honor och 4 st hanar, samt 2 st plastkarbiner.
Montera honorna direkt på kameran (alt på en lagom fotoväska) med mycket korta remmar.
Montera 2 hanar på remmar av rätt längd och med karbinerna i andra änden.
De två återstående hanarna monterar du på din vanliga kamerarem.
Du fäster sedan karbinerna i D-ringarna på axelremmarna på din rygga.
Nu kan du på ett par sekunder växla mellan att ha vanlig halsrem eller att kameran hänger i ryggans axelremmar. På det viset får du belastningen på axlarna när du går och det är bara att lyfta kameran när tillfället uppenbarar sig.

Vad gäller vattenskydd så har jag sytt en påse av vattentät väv som jag trär över kameran bakifrån.
I bakkant finns 2 små hål som remmarna går ut genom (lätt att trä när man har klick-fästen!).
Fram har påsen ett insytt gummiband som drar igen öppningen framför objektivet. När det är dags att skjuta så kränger jag helt enkelt av påsen bakåt så att kameran friläggs. Även detta är gjort på nån sekund.


Lycka till.

Ola.

Jag vill se bild!
 
Jag tror jag har bestämt mig hur jag skall göra.
Bära kameran fritt ute kommer nog ske stor dela av tiden (bära den oftast i handen med remmen virad runt handleden som säkring), när händerna behövs kan det vara bra att ha den så skyddad som möjligt för att slippa behöva tänka på att skada den, endast eget skinn är mer värt :)

Vanlig väska vid vandring har jag gett upp, har en Kata axelväska/midje för vanligt bruk, tålig men inte rätt form på fjället (lite störande att vissa material i den prasslar vid -25),. Behöver inte massa småfickor att stoppa pryttlar i som bara väger och tar plats , samt vad jag har förstått från andra trådar här så är vattentätheten inte alltid optimal. -Köpa en hygglit kostsam väska som jag kanske inte är nöjd med är inte lockande (som även väger en del, vill inte ha onödig tyngd på magen).

Så har tänkt att låna och utvecka kvarnträsks idé med en "fodrad påse", den verkar perfekt för mig. Bara det som behövs är framme och mycket prisvärd.

Skall öka skyddet på den samt göra den längre för att få ned kamera och 70-200. Batteri och CF-kort m.m. kan man ha i en platt väska som e fäst innuti. De skall förberedas med fäste för bärremmarna på säcken och vanlig axelrem som på Kvarnträsks. Skall utöka med fästen för att bära den på avbärarbältena eller midjebälte, skjuta från höften ;-)

Det blir nog 2 st en längre och en kortare, så det går att droppa objektiv samt andra otåliga saker i och en som kameran och aktuell lins är i. antingen en på var höft eller en på höft och en på bärremmarna. Gillar flexibilitet.

Det kan inte bli fel, de går alltid att använda. En dyr väska kan man alltid köpa senare.

Kanske postar lite bilder på min "Exoskeletala anabola Kvarnträsk" när jag har skaffat säckar i rätt storlek.

väskfilosofens historia...

Joakim

PS: Vill också se bilder Ola.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
URB65 Analog systemkamera? Fototeknik 9
Polarnatt Tips på lätt och nätt systemkamera Fototeknik 17
ZoeEnPhos En personlig fråga till dig som fotograferar med systemkamera Fototeknik 44
danisko Bildkvalitet kompaktkamera vs systemkamera? Fototeknik 35
wistrom Kameraväska till mindre systemkamera Fototeknik 3
Adamtheone Kompakt systemkamera objektiv? Fototeknik 4
Tornfalk Digital systemkamera Fototeknik 10
Banankontakt Liten systemkamera som filmar bra? Fototeknik 19
ren Stryktålig snabb systemkamera ? Fototeknik 10
Emiliaskersund Söker konkreta tips på bra systemkamera för under 8k Fototeknik 19
Noob Välja minneskort till systemkamera Fototeknik 26
vrccmember systemkamera Fototeknik 2
alven Lätt systemkamera? Fototeknik 14
Colt3n Köpa Systemkamera Fototeknik 5
pentax4fun Systemkamera på joggingturen Fototeknik 1
dennis.b Film i HD med systemkamera. Fototeknik 2
AsaHellstrom Ta med systemkamera eller inte på vandring? Fototeknik 27
europa12 Liten och lätt systemkamera med bra zoom? Fototeknik 2
horselove1 Digital systemkamera Fototeknik 33
Fisch Val av digital systemkamera? Fototeknik 10
Pinotnoire Systemkamera m. bra kvalitet & bra pris(?) Fototeknik 10
Avslutatmedlemskapx Bärbar digital systemkamera som tål normalväder Fototeknik 33
henrik78 Bra systemkamera för en relativt billig peng Fototeknik 11
tbergman Digital systemkamera eller inte? Fototeknik 21
tango Minolta digital systemkamera + gamla objektiv? Fototeknik 1
dr_ljungberg Lätt manuell systemkamera Fototeknik 2
arghe Vattenskyddad systemkamera Fototeknik 7
Graip Digitalkamera vs Systemkamera Fototeknik 21
robbanf Köpa systemkamera Fototeknik 14
Norström Jämför kompakt- med systemkamera Fototeknik 11
Chrille74 Vill ha tips på bra funktioner att redigera bilder med Fototeknik 1
hsp Kamera kan ej spara på minneskortet Fototeknik 3
hsp Raw fil på camera som ger Jpg som Std. Fototeknik 2
sladdis App till xperia med längre tid på självutlösare? Fototeknik 3
KristianMattiasson bra stativ för fjällen men även på andra platser Fototeknik 13
Lägga upp foton på Google Earth Fototeknik 1
avslutatmedlemskap160620 Batterier till kamera på vandring Fototeknik 21
maarkstrom Bra kamera att ha med på äventyr? Fototeknik 8
HPP Problem med bildvisning på forumet. Fototeknik 1
äventyrssugen Upplivningsförsök på batteri Fototeknik 3
gahm Att tänka på vid kallt väder? Fototeknik 2
mordarsnigel2 tips på GPS Fototeknik 0
t_andersen Dynamic range på fjället Fototeknik 13
landonia Kompaktkameraväska att fästa på en haglöfs oxo säck? Fototeknik 4
niklaz Okularskydd på kikare, vill inte tappa bort en gång till Fototeknik 11
4623 Begagnat, vad ska jag tänka på? Fototeknik 2
gro Frost på mattskiva Fototeknik 12
Ante_82 Tung kamerautrustning på turer Fototeknik 51
Sandrae Övergivna ställen i Göteborg att fotografera på? Fototeknik 5
Lindapinda Ladda digitalkameran på långa vandringar? Fototeknik 24

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.