Val av digital systemkamera?

Jag är en novis - min kunskap om bländare, slutare, ISO och så vidare är mycket begränsad. (fast jag är beredd att läsa på) Jag har en kamera - en liten vattenskyddad automatiserad Olympus jag knäpper bilder med, när jag reser eller fjällvandrar.

Men jag närmar mig en uppgradering: Ett fototekniskt vuxenliv - anskaffande av digital systemkamera med möjlighet till zoomobjektiv. Men denna förbannade valfrihet ställer till det - jag drunknar i utbudet och försäljarsnacket. Jag må vara cynisk men jag tror avanser på respektive produkt prioriteras före ärliga köpråd.

Jag har tillgång till ett 300 mm objektiv. Men det tycks spela roll vilken fattning den har. Då objektivet suttit på en Minolta, kunde kamerahusvalet förenklats, men Minolta tycks ha dukat under i konkurrensen. Finns de överhuvudtaget längre?

Snälla hjälp - Vad jag behöver:

En top 5-lista på systemkameror. Max 8000:- (gärna med motivering)
1.
2.
3.
4.
5.
 
arbetar som fotoskribent och har testkört de kameror jag rekommenderar... Minolta blev KonicaMinolta som senare togs över av Sony. A100 sväljer mao ny optik från minolta.

1. Samsung GX-10
Pentax K-fattning. Tar alla pentax-optik. Det i särklass bästa köpet du kan göra idag. Finns för 8k jämnt. Principiellt en K10D med litet annat handhavande.

- vädertätat
- bildstabilisering
- mycket god byggkvalité (rostfritt stål. OBS blir något kallt på vintern)

Enda nackdelen är att fokusmotorn sitter i dess hus vilket bidrar till ett något högre slitage.
 

avslutad210712

Gäst
Har själv en Konica-Minolta 5D som jag är mycket nöjd med och har varit sugen på att byta till en Sony A100 men känner att den inte ger så mycket mer att det motiverar att lägga ut pengarna. Skulle jag köpa nytt skulle jag dock fundera på den.

Har också funderat på en Nikon D200 pga vädertätningen men tycker att den är i dyraste laget för min del och sen är den tyngre än 5D vilket har betydelse för att släpa med den upp till fjälls.