Val av digital systemkamera?

Jag är en novis - min kunskap om bländare, slutare, ISO och så vidare är mycket begränsad. (fast jag är beredd att läsa på) Jag har en kamera - en liten vattenskyddad automatiserad Olympus jag knäpper bilder med, när jag reser eller fjällvandrar.

Men jag närmar mig en uppgradering: Ett fototekniskt vuxenliv - anskaffande av digital systemkamera med möjlighet till zoomobjektiv. Men denna förbannade valfrihet ställer till det - jag drunknar i utbudet och försäljarsnacket. Jag må vara cynisk men jag tror avanser på respektive produkt prioriteras före ärliga köpråd.

Jag har tillgång till ett 300 mm objektiv. Men det tycks spela roll vilken fattning den har. Då objektivet suttit på en Minolta, kunde kamerahusvalet förenklats, men Minolta tycks ha dukat under i konkurrensen. Finns de överhuvudtaget längre?

Snälla hjälp - Vad jag behöver:

En top 5-lista på systemkameror. Max 8000:- (gärna med motivering)
1.
2.
3.
4.
5.
 
arbetar som fotoskribent och har testkört de kameror jag rekommenderar... Minolta blev KonicaMinolta som senare togs över av Sony. A100 sväljer mao ny optik från minolta.

1. Samsung GX-10
Pentax K-fattning. Tar alla pentax-optik. Det i särklass bästa köpet du kan göra idag. Finns för 8k jämnt. Principiellt en K10D med litet annat handhavande.

- vädertätat
- bildstabilisering
- mycket god byggkvalité (rostfritt stål. OBS blir något kallt på vintern)

Enda nackdelen är att fokusmotorn sitter i dess hus vilket bidrar till ett något högre slitage.
 

avslutad210712

Gäst
Har själv en Konica-Minolta 5D som jag är mycket nöjd med och har varit sugen på att byta till en Sony A100 men känner att den inte ger så mycket mer att det motiverar att lägga ut pengarna. Skulle jag köpa nytt skulle jag dock fundera på den.

Har också funderat på en Nikon D200 pga vädertätningen men tycker att den är i dyraste laget för min del och sen är den tyngre än 5D vilket har betydelse för att släpa med den upp till fjälls.

Så när Pentax K10D kom blev jag riktigt glad. Dels därför att min första och andra systemkamera var just Pentax men framförallt för att den får väldigt positivt bemötande av alla som testar den, för att den är vädertätad och har ett trevligt pris så det är den kamera jag skulle köpa idag OM det inte vore just för att Samsung GX-10 i princip är samma kamera till ett lägre pris så jag instämmer med ovanstående talare.

Vet med mig att när folk på mitt arbete har köpt digitala systemkameror så har de frågat "skall jag köpa Canon eller Nikon". Nästan ingen har frågat "vilken digital systemkamera skall jag köpa". Vågar man se utanför de två stora så finns det andra som är väl så intressant även om jag inte har något emot de två stora. Dock skall man vara medveten om att urvalet av både nya objektiv och begagnade är större för de två stora än för lite mer udda märken.
 
Hur mycket är ditt 300 mm värt. är det värt att styra valet av kamerahus? Om ja så ska du ju hålal dig till de som kan ta just din glugg.

Sen så skriver du att du inte kan något om ISO, bländare och slutartider. Satsa då på en systemkanera som har ett gäng motivprogram. Ju dyrare de är desto större krav ställer de ofta på fotografen.

Sen PROVA. Gå iväg till en bra butik. Nu vet jag ju inte var du bor så om det finns i närheten kan jag inte svara på.


massor med tester och info finsn även på www.dpreview.com
 
Jag har tillgång till ett 300 mm objektiv. Men det tycks spela roll vilken fattning den har. Då objektivet suttit på en Minolta, kunde kamerahusvalet förenklats, men Minolta tycks ha dukat under i konkurrensen. Finns de överhuvudtaget längre?

De passar, som tidigare skrivits, på Sonys systemkameror. A100 är en väldigt trevlig och kompetent samt bra prissatt kamera, den rekommenderar jag.

Nu vet jag inte vad det är för 300mm objektiv du har, men teleobjektiv i konsumentklassen brukar inte vara så dyra så jag tycker inte du skall låta ditt kamerahusval styras för mycket av den gluggen.

Vad finns det för systemkameror i din omgivning, släkt vänner etc? Om ni har samma tillverkare kan ni låna saker av varandra, både roligt och billigt, Själv använder jag bara Nikon och är extremt nöjd med alla Nikonkameror jag haft.

Jag tycker du skall välja mellan Nikon eller Canon för då får du den absolut största begagnadmarknaden och kan köpa objektiv och tillbehör för en spottstyver på blocket.se etc. Det gör hobbyn billigare.

Gå in till en fotoaffär och känn på kamerorna, de är lite olika stora och hur de ligger i handen är helt avgörande, prestandamässigt är de flesta systemkameror idag väldigt lika.
 
Säkra kort

När jag gick över från analog till digital valde jag Nikon då jag hade lite prylar sedan tidigare. Visserligen använder jag inte dessa då jag i stället köpt lite bättre gluggar. Men en stor fördel med att satsa på Nikon eller Canon är att du kan komma över gamla gluggar som fortfarande passar.
Glöm allt vad säljsnack heter. Prata med några kompisar vad de har. Kläm o kän på de olika modellerna. I dag är oftast husen så bra så det är ingen skillnad. Vad köper du, Expressen eller aftonbladet? (själv köper jag ingen av dessa).
Nikon o Canon är lite olika i greppet o menyer. Välj den som du tycker passar dig bäst. Men som Nikonägare så har jag vissa åsikter som jag inte delar med Canonägarna.
Välj en av dessa två så blir du inte missnöjd.

Christer
 
Välj den som du tycker passar dig bäst. Men som Nikonägare så har jag vissa åsikter som jag inte delar med Canonägarna.
Välj en av dessa två så blir du inte missnöjd.

Som Canonägare har jag vissa åsikter som jag inte delar med Nikonägarna ;-)

Jag håller med om resonemanget. Välj prisnivå och sedan det system som känns bäst för dig. De är bra system. Jag slår också ett slag för ett märke där det finns gott om begagnad optik på marknaden (Läs Nikon och Canon.). Det är lättare och billigare att uppgradera samt låna grejer av andra fotografer. Sök på "objektiv" på Blocket så får du en indikator på beg-marknadsförhållandet.

mvh
Håkan Åkesson
 
Ett tips är att hoppa över kitobjektivet och gå på ett bättre och ljusstarkare objektiv direkt. Sigma, Tamron och Tokina tillverkar objektiv till både Canon och Nikon som ligger i moderata prisklasser, men som slår plastkoppen till kitobjektiv med hästlängder.
 
Jag håller med ovanstående.
Välj ett märke med stort utbud begagnat.
Köp ett hus utan kitobjektiv, välj ett bättre objektiv (Tamron.. etc).
Objektivet är hela hemligheten till bra bilder, satsa kosingen där.
Husen idag är alla tillräckligt bra.

Kolla in begagant marknaden.
 
Jag håller inte med om att man som nybörjare ska skippa kitobjektivet och ersätta med en ljusstark zoom från Sigma, Tamron eller Tokina.

1. Paketet med kitobjektivet är alltid mycket prisvärt. Det är bara dumt att försöka spara en tusenlapp och gå miste om ett mycket användbart objektiv.
2. f/2.8-zoomar är ganska dyra även från tredjepartstillverkare.
3. Det är en myt att kitobjektiv är optiskt dåliga. I de flesta normala situationer går det inte att se några skillnader i bildkvalitet mot dyrare objektiv.
4. Det spelar ingen roll för amatörer att kitobjektiven är plastiga. Tvärtom är det en fördel att de är små och lätta. Ljusstarka objektiv är stora och tunga.
5. På en modern digital systemkamera kan man öka ISO till 1600 och t o m 3200 och ändå få bra bilder. Det minskar nödvändigheten av ljusstark optik.
6. För en tusenlapp kan man köpa ett 50 mm f/1.8 och få ett ljusstarkt objektiv för de enstaka situationer man tycker det behövs.
7. Specifikt för Nikon: tredjepartsobjektiv kräver ofta fokusmotor i huset. D40 och D40x har inte detta och även för övriga hus är det mycket trevligare att ha ett objektiv med tyst fokusmotor inbyggd.

Till sist: hemligheten till bra bilder ligger inte i optiken. All optik idag är tillräckligt bra även om den kan sina begränsningar som man måste känna till. Den gamla sanningen att hemligheten till bra bilder ligger i fotografen gäller...

Johannes
 
Ta en titt till på Pentax K10D, trevlig kamera. (har en själv)

Den fick visst en utmärkelse till idag, så helt fel är den nog inte.

The Pentax K10D has already been selected as the Best D-SLR Expert in Europe 2007 by Technical Image Press Association (TIPA) and the Camera Grand Prix 2007 by Camera Journal Press Club (CJPC) in Japan. By winning the EISA European Camera of the Year 2007-2008, Pentax K10D wins all three major awards in Europe and Japan.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hellmanskungen Val av utrustning vid vandring? Fototeknik 9
Magdafjäll Val av objektiv till Nikon D80? Fototeknik 5
kristofer_wallmark Behöver hjälp med val av makroobjektiv! Fototeknik 25
jansta Val av diaprojektor Fototeknik 2
Tornfalk Digital systemkamera Fototeknik 10
Davva2 Digital SLR eller videokamera på fjället Fototeknik 8
kamilenski Hjälp mig välja digital kamera! Fototeknik 30
majjen Digital snurr? Fototeknik 16
horselove1 Digital systemkamera Fototeknik 33
Avslutatmedlemskapx Bärbar digital systemkamera som tål normalväder Fototeknik 33
liquidmonkey Digital Kamera i PolarGränsen Fototeknik 2
tbergman Digital systemkamera eller inte? Fototeknik 21
tango Minolta digital systemkamera + gamla objektiv? Fototeknik 1
gussun Digital kamera i extremt kallt klimat? Fototeknik 2
bigfoot Canon Ixus digital 430 vs Ixus 500 Fototeknik 4
Ix Digital kamera som passar mig... Fototeknik 37
Neiru Prisvärd digital? Fototeknik 9
charliejohansson Digital Filmkamera? Sony DCR-IP55?? MicroMV?? Fototeknik 1
dan_olsson Köpråd, digital videokamera DV önskas Fototeknik 1
fklint Batteri till Canon Digital Ixus V/V2?? Fototeknik 3
Tvartom Canon Digital IXUS V2 Fototeknik 14
jmlove Kameraråd... digital! Fototeknik 15
bogart Dags för digital kamera! men vilken? Fototeknik 9
Avslutatmedlemskapx Digital video Fototeknik 4
frarol digital film?? Fototeknik 5
jogrim Canon IXUS Digital Fototeknik 1
URB65 Analog systemkamera? Fototeknik 9
Polarnatt Tips på lätt och nätt systemkamera Fototeknik 17
ZoeEnPhos En personlig fråga till dig som fotograferar med systemkamera Fototeknik 44
danisko Bildkvalitet kompaktkamera vs systemkamera? Fototeknik 35
wistrom Kameraväska till mindre systemkamera Fototeknik 3
Adamtheone Kompakt systemkamera objektiv? Fototeknik 4
Banankontakt Liten systemkamera som filmar bra? Fototeknik 19
ren Stryktålig snabb systemkamera ? Fototeknik 10
Emiliaskersund Söker konkreta tips på bra systemkamera för under 8k Fototeknik 19
Noob Välja minneskort till systemkamera Fototeknik 26
vrccmember systemkamera Fototeknik 2
alven Lätt systemkamera? Fototeknik 14
Colt3n Köpa Systemkamera Fototeknik 5
pentax4fun Systemkamera på joggingturen Fototeknik 1
J_B Bära Systemkamera på vandring Fototeknik 13
dennis.b Film i HD med systemkamera. Fototeknik 2
AsaHellstrom Ta med systemkamera eller inte på vandring? Fototeknik 27
europa12 Liten och lätt systemkamera med bra zoom? Fototeknik 2
Pinotnoire Systemkamera m. bra kvalitet & bra pris(?) Fototeknik 10
henrik78 Bra systemkamera för en relativt billig peng Fototeknik 11
dr_ljungberg Lätt manuell systemkamera Fototeknik 2
arghe Vattenskyddad systemkamera Fototeknik 7
Graip Digitalkamera vs Systemkamera Fototeknik 21
robbanf Köpa systemkamera Fototeknik 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.