Vattenskyddad systemkamera

Halloj!

Är på jakt efter någon typ av vattentätt "fodral"
till systemkamera. Paddlar mycket kajak och som alla vet går elektronik och vatten ej bra ihop.

Har hört talas om ett "mjukt" hus i stil med "Ewamarin" eller liknande. Kan man hitta dessa i Sverige?
 
Ewa marine = skit

Jag repetrar återigen delar av mina svar på en likande frågor.

Jag köpte ett regnskydd Ewa cape C9 till min Canon EOS systemkamera 1991. Med regnskyddet följde några ringar som skulle gängas fast på objektivets filtergänga, men gängorna passade dåligt till objektiven (taskiga toleranser eller dåligt material ?) jag fick aldrig något svar från Incotrade när jag ville veta var för ringarna inte passade. På utsidan av ringarna skulle man pillra in 3 små svarta plastbitar, eller var det gummi, modell lakritssnöre, i ett spår för att fästa ringen till regnskyddet. Det följde bara med 3 av dessa små plastbitar till alla ringarna, så när man skulle byta objektiv var man tvungen att pilla lös dessa plastbitar och flytta till dom till andra ringen för det objektivet, och det kan vem som helst räkna ut hur det går, man tappar åtminstone en plastbit på marken och att hitta en 1 mm tjock och 15 mm lång svart plastbit på asfalten när det regnar går bara inte. Jag skrev ett brev till Incotrade och ringde ett större antal gånger men fick bara prata med en telefonsvarare, och bad att få några extra plastbitar men fick aldrig något svar, än mindre några plastbitar som inte kunde kosta många ören.

Vad jag kan komma ihåg nu så har jag aldrig blivit så besviken på bristande kvalite på något som jag köpt som Ewa marine. Om dom inte gjort omkonstruktioner och bytt importör så skippa Ewa marine.



Per Brune / missnöjd kund
 
Det låter inte kul .

Jag hittade wwww.ewa-marin.com

Finns det några andra alternativ förutom ewamarin
om man inte vill köpa undervattenskamera. ock vattentät kompakt är ju inte direkt något alternativ........
 
Kamera i blötmiljö

Efter att hittat EWA-Marine, och erbjuden att köpa ett "fodral" till min systemkamera för ca 8,5 tusen la jag ner planen. Jag sprang iväg till en av kompaniets affärer i Sthlm och köpte en vattentät "Packpåse" för under 300 kronor. Typ: SeaBag 10
(Genomskinlig plastpåse med "vikbar stängning")
Fungerar i många fall. Jag har både simmat och dykt med min. Kameran har inte blivit skadligt fuktig... Ovanför ytan så blir bilderna påtagligt "softade" om man fotograferar med kameran i påsen, men jag vågar ha med mig kameran och får således i alla fall bilder.
 
Re: Kamera i blötmiljö

Till min nya Canon IXUS V har jag köpt ett Aquapac vattentätt fodral se http://www.aqua-life.se eller http://www.aquapac.co.uk där den finns med på bild. Det gå att fota genom fodralet men bildkvalitén blir sämre än utan fodral. Dom gör tyvärr inget fodral till systemkameror.

Medlemmar i SSSK (och kanske även medlemmar i andra föreningar anslutna till skrdkonätet) kan titta på några av mina bilder från grupp 3 LiV från 2002-03-10 (utan fodral) och 2002-03-17 (med fodral).

Per Brune
 
Re: Re: Kamera i blötmiljö

Brune; sa:
Till min nya Canon IXUS V har jag köpt ett Aquapac vattentätt fodral...

Just motsvarande till det jag köpt. Fabrikatet var dock inte Aquapac, utan "SealLine" eller nåt sånt -"SealSkin"? kanske... Skall kolla upp det. Kommer jag rätt ihåg så var dom Cascade Design tillhöriga... Men kanske jag borde sova nu och berätta mer imorgon, allt rör ihop sig i knoppen nu...
Bortser man från "soft-filter effekten" så är det enda kruxet med överdragspåsen att t.ex. den vassa skylight-filterkanten fastnar lite i det mjuka plastmaterialet. Avhjälps med lite tejp som gör filtergängorna mindre vassa. Att packpåsen sedan kan användas som skydd för torra kläder, värdesaker eller sovsäck, samt flythjälp på skridskoturen gör ju saken bara bättre.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
URB65 Analog systemkamera? Fototeknik 9
Polarnatt Tips på lätt och nätt systemkamera Fototeknik 17
ZoeEnPhos En personlig fråga till dig som fotograferar med systemkamera Fototeknik 44
danisko Bildkvalitet kompaktkamera vs systemkamera? Fototeknik 35
wistrom Kameraväska till mindre systemkamera Fototeknik 3
Adamtheone Kompakt systemkamera objektiv? Fototeknik 4
Tornfalk Digital systemkamera Fototeknik 10
Banankontakt Liten systemkamera som filmar bra? Fototeknik 19
ren Stryktålig snabb systemkamera ? Fototeknik 10
Emiliaskersund Söker konkreta tips på bra systemkamera för under 8k Fototeknik 19
Noob Välja minneskort till systemkamera Fototeknik 26
vrccmember systemkamera Fototeknik 2
alven Lätt systemkamera? Fototeknik 14
Colt3n Köpa Systemkamera Fototeknik 5
pentax4fun Systemkamera på joggingturen Fototeknik 1
J_B Bära Systemkamera på vandring Fototeknik 13
dennis.b Film i HD med systemkamera. Fototeknik 2
AsaHellstrom Ta med systemkamera eller inte på vandring? Fototeknik 27
europa12 Liten och lätt systemkamera med bra zoom? Fototeknik 2
horselove1 Digital systemkamera Fototeknik 33
Fisch Val av digital systemkamera? Fototeknik 10
Pinotnoire Systemkamera m. bra kvalitet & bra pris(?) Fototeknik 10
Avslutatmedlemskapx Bärbar digital systemkamera som tål normalväder Fototeknik 33
henrik78 Bra systemkamera för en relativt billig peng Fototeknik 11
tbergman Digital systemkamera eller inte? Fototeknik 21
tango Minolta digital systemkamera + gamla objektiv? Fototeknik 1
dr_ljungberg Lätt manuell systemkamera Fototeknik 2
Graip Digitalkamera vs Systemkamera Fototeknik 21
robbanf Köpa systemkamera Fototeknik 14
Norström Jämför kompakt- med systemkamera Fototeknik 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.