sy tält

Har precis sytt färdigt en kåta och eftersom det var lite experiment så fick det bli billigt och enkelt. 1 st lättviktspresenning 6x10m(165:) och 12m plattband (90:). Beskrivning: rita en cirkel med diametern 6m, klipp ut, klipp bort en tårtbit på ca 30%, sy ihop och vips så har du en kåta med diametern 4.2m och en takhöjd på ca2.2m. En dragkedja från ett skidfodral fick bli dörr och ett hål i toppen blir skorsten. Jag har även sytt på en flärp runt om basen för att täta mot marken. Omkretsen är ca 13m så räkna med att det går åt sytråd! På var 70:e cm, runt basen har jag sytt fast plattband för tältspikarna. Räkna med en del förstärkningar här och var eftersom materialet är skit.
Har testat det i trädgården och konstaterat att det nog inte är lämpat för kalfjället, men inne i en mysig skog är det perfekt. Med eldstad ligger 4 pers bekvämt, och utan eld kanske 6-7 pers.
Skall provelda nu till helgen och om inte tältet brinner upp så blir det snart en tur till skogen.
Christian

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!
Modell?

Intressant... Har själv flera gånger funderat på att sy en kåta, men inte riktigt vågat slänga ut alla pengar på duk om det inte skulle bli bra... Med pressening kan man ju testa och mönsteranpassa, sen är det ju bara at börja sprätta och använda som mall i riktig väv... Bra ide...
Tänkte bara fråga vilken modell på kåta du har sytt? Den klassiska med flera slanor eller tåpp modellen med en mitt stång?

modell

Modellen är en "pinne i mitten". Jag tog några gamla tältpinnar i aluminium och satte ihop. Konstruktionen är sådan att tältpinnen går rakt igenom plattbanden i taket - på så vis kan man hissa upp tältet och därmed få bra spänning i duken. Jag har åxå fäst plattband ca 20cm ovanför markspikarna och på så vis får tältet en liten lodrät "vägg" runt basen. Tyvärr så innebär det att jag nu behöver 32 spikar!
Jag har inte löst problemet med att kunna täcka för takhålet, men funderar på en slags uppochnervänd tratt som man höjer och sänker på tältpinnen. Skall försöka fixa lite bilder,
CA

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips