sy tält

Har precis sytt färdigt en kåta och eftersom det var lite experiment så fick det bli billigt och enkelt. 1 st lättviktspresenning 6x10m(165:) och 12m plattband (90:). Beskrivning: rita en cirkel med diametern 6m, klipp ut, klipp bort en tårtbit på ca 30%, sy ihop och vips så har du en kåta med diametern 4.2m och en takhöjd på ca2.2m. En dragkedja från ett skidfodral fick bli dörr och ett hål i toppen blir skorsten. Jag har även sytt på en flärp runt om basen för att täta mot marken. Omkretsen är ca 13m så räkna med att det går åt sytråd! På var 70:e cm, runt basen har jag sytt fast plattband för tältspikarna. Räkna med en del förstärkningar här och var eftersom materialet är skit.
Har testat det i trädgården och konstaterat att det nog inte är lämpat för kalfjället, men inne i en mysig skog är det perfekt. Med eldstad ligger 4 pers bekvämt, och utan eld kanske 6-7 pers.
Skall provelda nu till helgen och om inte tältet brinner upp så blir det snart en tur till skogen.
Christian

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Modell?

Intressant... Har själv flera gånger funderat på att sy en kåta, men inte riktigt vågat slänga ut alla pengar på duk om det inte skulle bli bra... Med pressening kan man ju testa och mönsteranpassa, sen är det ju bara at börja sprätta och använda som mall i riktig väv... Bra ide...
Tänkte bara fråga vilken modell på kåta du har sytt? Den klassiska med flera slanor eller tåpp modellen med en mitt stång?

modell

Modellen är en "pinne i mitten". Jag tog några gamla tältpinnar i aluminium och satte ihop. Konstruktionen är sådan att tältpinnen går rakt igenom plattbanden i taket - på så vis kan man hissa upp tältet och därmed få bra spänning i duken. Jag har åxå fäst plattband ca 20cm ovanför markspikarna och på så vis får tältet en liten lodrät "vägg" runt basen. Tyvärr så innebär det att jag nu behöver 32 spikar!
Jag har inte löst problemet med att kunna täcka för takhålet, men funderar på en slags uppochnervänd tratt som man höjer och sänker på tältpinnen. Skall försöka fixa lite bilder,
CA

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips