Sy hängmatta/hammock

Jag tänkte sy en hammock för att testa, har ni några tips om storlek och material?

Jag kollade denna videon, https://www.youtube.com/watch?v=P6Mt1piDSgA

De har en 3x1,5m stor duk och jag tänkte göra med en kanal för rep i varje ände.
Jag är 170cm lång så det borde väl gå fint med så pass långt som 3m?

Jag har aldrig testat hammock men jag har endel material liggande som jag hoppas räcker i storlek.
Silnylon känns lite overkill och det blir väl ganska svettigt kan jag tänka mig, så jag skall kolla om jag har något tunt nylontyg liggandes, behövs det vara tjockt för att klara vikten? (<100kg)

Om jag förstått det rätt så kan man ligga lite diagonalt för att få det plattare i sovställning, men borde jag göra mitten och sidorna längre eller kortare för att få till det eller lika långt överallt som de visar i videon?

(ursäkta men jag har inte läst hela hammock tråden än, den var ju rätt lång ;)
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=68366&page=17
 
Jag experimenterar med IKEAs överdrag för utemöbelgrupp, kanske lite för liten bit tyg för dig men du får isf. skarva... Den klarar iaf min vikt (80)kg utan problem. Tyget är vattentätt (pucoated) men jag vet inte hur tätt det är att sova på. Å andra sidan andas inte mitt liggunderlag eller min luftmadrass heller så det borde gå på ett ut. Jag hoppas bara att det är vindtätt. Fördelen är att det väger väldigt lite och kostar 150kr för många många meter tyg.
 
Resultatet

Så nu till resultatet, tog två lager tyg för jag var lite orolig att det var för tunt. Blev 20-30D tyg, yttertyget (blåa) är lite uppruggad nylon som jag hade liggandes, innertyget (gula) är ungefär som innertyget i ett HB tält.
Vikt inkl whipping 670g.
Storlek enligt videon ovan, 150x300, tror det är lite litet men funkar som första test, det gick att ligga lite på diagonalen.
Sidorna är lite slappa, så v2 blir nog att korta dem en del gentemot mitten. Tror det behövs 350cm längd och lite bredare, kanske 2m för att få chans att ligga mer på diagonalen och inte ramla ur eller fötterna utanför.
Enkelt att sy. Tog whipping istället för sydd kanal, kändes lite oroligt med dragkraft i en söm i så pass tunt tyg.
 

Bilagor

  • 0.jpg
    0.jpg
    73 KB · Visningar: 1,150
  • 1.jpg
    1.jpg
    140.2 KB · Visningar: 1,076
  • 2.jpg
    2.jpg
    94.4 KB · Visningar: 1,156
Om du inte sytt ihop de två lagren tyg längs sidorna så kan du stoppa in ett liggunderlag emellan. Så gör jag på sommarturer...
Se oxå imrisk.com och speerhammock.com.

Ha de'
/p-a
 

Bilagor

  • Ämtsjön_hammock.jpg
    Ämtsjön_hammock.jpg
    171.2 KB · Visningar: 1,310
Jo jag läste lite innan, så ena sidan är inte ihopsydd så jag kan stoppa in ett liggunderlag eller liknande.
Får se när jag testar, runt noll på natten här så får väl se när det blir av, kanske nästa vecka.
Läst att det går bra med ett Exped Downmat, jag har bland annat Synmat 7 som jag kan testa..
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.