Svalbard på låg budget

Hej!

Det är så här, att jag fått en resa till Svalbard i present från mina syskon. I presenten ingår resa dit och ressällskap. Resten av pengarna plockar jag (med glädje) ur egen ficka.

Det finns några önskemål inför resan som vi är överens om om vad vill se: Isberg, isbjörn och annat djurliv såsom till exempel valar. Fokus på natur med andra ord.

Det optimala vore förståss en kryssning men det är ju så dyrt.... Lägger gärna lite pengar på min resa men har ändå svårt att gneta ihop till de 25-35 000 som verkar krävas för en ordentlig kryssning.

Dessutom är jag nog lite harig för att ge mig iväg på egen hand ut bland berg och isbjörnar.

Någon som har några bra tips att dela med sig av?

Resan är planerad till nästa sommar, ca 1-2 veckor.

Mången tack!

//Anders

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Om du på sommaren vill se isbjörnar måste du dit isen är. Dvs norra sidan, eller Hinlopen. För att komma dit är det kryssning som gäller.

Om du åker till Longyearbyen kan du göra turer till omkringliggande områden och får då se glaciärer, fjällräv, kanske säl. Om du tar dig ut till Forlandet kan du se valrossar, men räkna inte med isbjörnar.

Sorry. Jag tror inte att isbjörn och budget är kompatibla.

mvh Christian, som varit på kryssning två gånger.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips