Sulitjelma

Jag har tänkt mig eventuellt fjällvandra i sommar. En möjlig väg för mig är att strata vandringen i norska Sulitjelma för att ta vägen i över gränsen och fortsätta i längs någon väg i Padjelanta eller Arjeplogfjällen. Men jag kör fast.

Jag har svårt att hitta information hur jag tar mig från Bodö in till Sulitjelma. I sverige finns tjänsten Resplus, men jag hittar ingen motsvarande i Norge. Är den någon som vet vart man kan kolla detta eller har gått motsvarande väg.
 
Hej
Nordlandsbuss kör bussen mellan Bodö/Fauske och Sulitjelma. Tidtabeller finns på http://www.nbuss.no/ (gå in på rutetabeller)
För den som är lite lat och vill spara 500 meter i höjdled på trist grusväg så finns det taxi i Sulitjelma. Att åka från Sulitjelma samhälle upp till Sårjåsjaureleden kostar 150 NOK, det går att göra motsvarande om man ska österut till Pieskehaure.

Det är oerhört intressant att gå som du tänker dig. Om du vill gå orösat så rekomenderar jag att från Pieskehaure gå västerut och runda Nourtab Saulo på väst sidan och ta sig söderut till väständen av Ikesjaure. Därefter går man på södra sidan (obs man måste runda bergknallen har inte namnet i huvudet, på sydsidan för berget stupar ner i Ikes) av sjön. Det är en mkt vacker avstickare.
 
Man kan också gå norr om Iggesjávrre, antingen genom att sicksacka upför branten in i Säjtvagge eller (möjligtvis, har inte gjort det själv) genom att helt enkelt följa den norra stranden.
 
Hei !

På hjemmesiden til Sulitjelma og Omegns Turisforening http://www.sotsiden.net finner du en del opplysninger om hytter og ruter m.v.
Velger du å gå til Kvikkjokk over Vaimok så sjekk ut om det fortsatt ligger en båt på hver side av elven (Tarraelven)ved Tarrekaisestugan.
 
Olso; sa:
Velger du å gå til Kvikkjokk over Vaimok så sjekk ut om det fortsatt ligger en båt på hver side av elven (Tarraelven)ved Tarrekaisestugan.

Båt finns inte längre, däremot en bro över Tarraälven.
Har du tänkt ta dig över vid Såmmarlappa så är det bäst att kolla upp att båt finns, sommaren 2004 slets linfästena till denna båt loss.
 
Fin tur!

Vi gick från Staloluokta, rundade Sulitelma-massivet och gick via Vaimok till Kvikkjokk i somras. En mycket fin och varierad tur! Ha så trevligt!

/Petra
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
HellenS Sulitjelma runt Fjällvandring 5
nicko_ Bästa glaciärupplevelsen/isbräckan i Sulitjelma-området? Fjällvandring 3
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
miaber Från Pieskehaure till Sulitjelma by Fjällvandring 5
cloud76 Sulitjelma-Ritsem: korsa fjället Fjällvandring 3
camoscio Hemavan-Sulitjelma Fjällvandring 5
s_werner Ritsem-Sulitjelma Fjällvandring 2
Moa89 Änonjalme/Vaisaluokta till Sulitjelma, eller annan likvärdig vandring? Fjällvandring 7
saraabeiramar Turberättelse om Nordkalottleden Staloluokta - Ny-Sulitjelma - Vaimok- Kvikkjokk Fjällvandring 9
uldall Sulitjelma - hur tar man sig dit? Fjällvandring 1
Norris Köpa gas i Bodö eller Sulitjelma? Fjällvandring 11
Vonsan Ny-Sulitjelma-Låmihytte-Pieskehaure Fjällvandring 4
piaea Vandring Sorjoshytta-Sulitjelma by + Unna Allakas till Hukesjaure Fjällvandring 9
82-barn SULITJELMA: broar, svåra vad och snöpassager Fjällvandring 20
david_k Sarektips: Sulitjelma till Saltoluokta/Kvikkjokk Fjällvandring 6
t_andersen Padjelanta-Ny Sulitjelma Fjällvandring 6
Vonsan Kvikkjokk-Tarrekaise-Vaimok-Ny Sulitjelma-Sårjos-Stalo-Vaisaluokta. Fjällvandring 5
Nordpilen Staloluokta-Sulitjelma Fjällvandring 1
wvdoorne Padjelanta - Sulitjelma: some questions Fjällvandring 13
BrittMarie Ny-Sulitjelma - Sårjåsjávvre Fjällvandring 5
Bamba Sulitjelma, parkeringsplats Fjällvandring 8
pårte Tips om Sulitjelma-Saltoulokta Fjällvandring 6
kgh Vandring till/från Sulitjelma i Norge. Fjällvandring 7
layback Transport från Sulitjelma Fjällvandring 3
anol Stalo-Sulitjelma via Nordkalottleden el. Miehttjevagge Fjällvandring 10
PJE Saltoloukta-Sulitjelma Fjällvandring 2
nilsbo Vad vid Sulitjelma-Sårjåsjaure Fjällvandring 7
eric Hur tar jag mig till/från Sulitjelma? Fjällvandring 5
Tur Sulitjelma-Sarek-Rago Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.