Stugtur 3-5 dagar i mars på skidor

Jag håller på och planerar en stugtur tillsammans med min far.
Vi har planerat att ge oss iväg i mars. Vi är båda nya till att åka turskidor på fjället men har åkt mycket i spår och skog.
Just nu tittar vi på Jämtlandstriangeln. Det som lockar oss är tillgången till fjällanlägningar samt att det är en rundtur.

Vi har tittat lite på att förändra turen också och lägga till Helags. Är det något ni skulle rekommendera?
Tipsa gärna också om andra turer på 3-5 dagar. Måste inte vara rundtur men det är definitivt en bonus :)

Vålådalsfyrkanten är en annan klassisk rundtur. Den utgår från Vålådalen, som har fjällstation, sen kan man välja om man göra rundturen via tre eller fyra fjällstugor. Man kan också göra en extrasväng upp till Gåsen för mer högalpin miljö. Jag tycker personligen att fjällstugor är trevligare än de stora fjällstationerna, men det är ju en smaksak.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
Hejsan, tänkte föreslå samma sak som Elin.

En annan fördel med Vålådalen är att turen till stor del går nere i skogen, vilket är väldigt skönt om det blåser uppe på kalfjället. Men om man har riktig tur med vädret är Jämtlandstriangeln väldigt vacker.

/ Stefan

A till B-turer är också trevliga. Man kan t ex ofta få medvind.

För drygt 10 år sedan åkte jag mellan Grövelsjön och Storulvån se

Thure

Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips