Stormtändare funkar ej i kyla?

Hello!

Köpte mig en Primus Powerlighter i mellandagarna, den har fått vara med på 2 turer nu, men funkar hjälpligt eller inte alls i kyla. vid minus -16° så klickar den ofta och brinner inte alls så bra. Vid -20° som idag var den nästan stendöd, vid något tillfälle kom en tveksam liten låga (ej samma svetslåga man får vi normal temp).

Är det optimistiskt att tro att den skall fungera även i dessa temperaturer? Det är väl ändå i dessa lite mer tjärva väder som en stormtändare skall vara tänkt att fungera? Eller är gas och kyla en dålig kombo helt enkelt, för matlagning lägger jag ju bort gasköket till förmån för multifuel om vintern.
 
Jag har funderat på denna tändare men nu känner jag mig tveksam, hur har du förvarat tändaren med gas tändare på vintern är det väll alltid inner fickan på jackan som gäller klickar den då också?
 
Jag har funderat på denna tändare men nu känner jag mig tveksam, hur har du förvarat tändaren med gas tändare på vintern är det väll alltid inner fickan på jackan som gäller klickar den då också?

Vid dessa två tillfällen så hade jag den iof i bröstfickan (ficka på utsidan av jackan). Så ett försök med lite varmare förvaring kan ju va värt ett försök. Men det är ju iaf varmare än att ha den i väskan :)
 
Jag har en tidigare version av en tändare med sådan svetslåga från Primus. Tyvärr strejkar den ibland även inomhus, lågan tänder och slocknar direkt men gasen fortsätter strömma ut. Därför har den blivit ner klassad till att tända ljus och lampor inomhus. Ute fortsätter jag med en billig engångständare och tändstickor som backup, det känner jag mig tryggare med.
 
Höjden!

Storm tändare funkar heller inte i höjden... där är helt vanliga tändare bättre eller det optimala tändverktyget tändstål eller juckasticka som det oxå heter är det bästa i alla lägen :)
 
Som sagt det är gaslagar som gäller och cigarettändarbränsle består till stor del butan och därmed hög kokpunkt. (campingas och ciggarettändarbränsle är i stort sett identisk gasblandning förutom att cigarettändarbrämsle inte är luktsatt)

om du lägger din stormtändare resp engångständare i samma ytterjackficka så kommer dessa fungera lika dåligt när det är riktigt kallt - gasgivande delen med filtpinnen är i stort sett identisk i båda fallen och båda slutar ge gas när det är tillräckligt kallt. Det är inte givet att ens bensintändare skulle fungera så bra vid dessa låga temperaturer.

skall tändaren fungera vid -25 och kallare så får du fylla den med husvagnspropan, men å andra sidan inget jag skulle ha i bröstficka på sommaren med den fyllningen... (obs. gör det _inte_)
 
Stormtändarproblem.

Ha alltid stormtändaren i en ficka nära kroppen. På en del byxor fanns en ficka för just detta problem,själv har jag alltid stormtändaren i väst fickan innanför yttre skalet.
Vet att många har den i handen när dom kan beroende på terräng(krävs tumvante).
Eld är ju bland det viktigaste faktiskt nr 1 enl lagen om välbefinnandei natur.
Ha det fint.
 
Stormtändare verkar följa en stolt tradition av helt oanvändbara "överlevnadsprylar". Tidigare har vi sett överlevnadskniven som bara var en leksak utan något vettigt användningsområde, vi har även blivit erbjudna trådsågen som går av om man försöker såga av en pinne tjockare än ett lillfinger. Det har funnits ett antal olika värmefiltar, tillverkade av aluminiumfolie, för att man inte ska frysa ihjäl i skogen.
Listan kan göras hur lång som helst.
 
Ha alltid stormtändaren i en ficka nära kroppen. På en del byxor fanns en ficka för just detta problem,själv har jag alltid stormtändaren i väst fickan innanför yttre skalet.
Vet att många har den i handen när dom kan beroende på terräng(krävs tumvante).
Eld är ju bland det viktigaste faktiskt nr 1 enl lagen om välbefinnandei natur.
Ha det fint.

Vad är det mera för överlevadsutrustning man konstant skall bära i händerna?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.