stora sjöfallet

En dum fråga kanske men ligger stora Sjöfallet efter vakkotavare? när jag läser på stf:s hemsida så står det att man kommer till stora Sjöfallets nationalpark efter Teusajaure??

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
En dum fråga kanske men ligger stora Sjöfallet efter vakkotavare? när jag läser på stf:s hemsida så står det att man kommer till stora Sjöfallets nationalpark efter Teusajaure??

Ingen dum fråga alls. Som du ser på kartan så kommer du - om du kommer norrifrån - att passera in i Stora Sjöfallets nationalpark mitt under båtturen över Teusajaure. Men Stora Sjöfallet är också namnet på platsen där den stora sjön Akkajaure - numera Suorvamagasinet - för hundra år sen hade sitt berömda utlopp ca 15 km nedströms turiststugan Vakkotavare. Av kartan framgår också att det uppdämda vattenmagasinet numera inte ingår i nationalparken.

Ingen dum fråga alls. Som du ser på kartan så kommer du - om du kommer norrifrån - att passera in i Stora Sjöfallets nationalpark mitt under båtturen över Teusajaure. Men Stora Sjöfallet är också namnet på platsen där den stora sjön Akkajaure - numera Suorvamagasinet - för hundra år sen hade sitt berömda utlopp ca 15 km nedströms turiststugan Vakkotavare. Av kartan framgår också att det uppdämda vattenmagasinet numera inte ingår i nationalparken.
Du har rätt i det mesta du skriver Per men hoppas att du ursäktar om jag rättar dig lite (vill inte låta som en besserwisser...) Akkajaure är synonymt med Suorvamagasinet, det namnet existerade inte före uppdämningen. Det var en hel rad sjöar med olika namn, vilket man kan se på den gamla generalstabskartan här.

Själva vattenfallet Stora Sjöfallet ligger då som nu vid utloppet av sjön Gårtjejávrre som alltså är nästa sjö nedanför dammen (15 km från Vakkotavare stämmer dock bra). Skillnaden är att Stora Luleälvens vatten numera leds i en tunnel förbi fallet och att endast lite vatten från några mindre biflöden nu bevattnar fallet.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips