Stor prisskillnad mellan (kvalitets)sovsäckar?!?

Hej,

Ska köpa en ny sovsäck till flickvännen, och då givetvis en som går att sätta ihop med min egna North Face "Cats Meow"-säck. Var och kikade på en sådan på North Face-butiken i Stockholm samt kollade runt på nätet efter liknande säckar och slogs av hur stor prisskillnad det är på dessa sovsäckar.

Jag är ute efter en syntetsäck med komforttemp på ca -2 för att matcha min egna. Alternativet som jag kollade på i Säck-butiken var en Marmot Wave III för ca 900 kronor. North Face-säcken går på nästan 1900, en skillnad på 1000 kronor (eller mer än dubbelt så mycket!)

Min fråga är; är denna prisskillnad rättfärdigad? Marmot är ju inget Jysk-märke direkt... Är North Face "dubbelt" så hållbar än Marmot?

Visst, North Face är amerikanskt och så vidare, men ändå... Nu lutar det kanske åt en North Face i alla fall, men det vore intressant att höra lite tankar kring detta.

// Örjan

Marmot är också ett amerikanskt märke och har nog lite högre anseende än north face. Särskilt deras dunsovsäckar tillhör top of the line.. Men nu ska du jämföra produkterna och inte märket och just den Marmotsäcken är ganska så tung, 1760g för en regular. Cats meow väger 1224g och redan där tycker jag prisskillnaden motiveras. När det gäller hållbarhet så tror jag skillnaderna är marginella om man inte satsar på en riktig dunsäck.

Av dessa två hade jag alltså valt north face-säcken pga betydligt lägre vikt. Den har dessutom fått fin kritik om man googlar lite på den.

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Det är nog till stor del fyllningen. TNF-säcken är fylld med Polarguard Delta; Marmoten med något nn som de kallar "Spiralfill".

Om Polarguard är så fantastiskt vet jag inte,men det är ju bara att kolla priset med säckar som är fylld med den varan så förstår du att fabriken tar ordentligt betalt för det. Men visst, jag är nästan helt övertygad om att Polarguard Delta isolerar bättre än Spiralfill. Cat's Meow ger alltså en varmare sovsäck till lägre vikt. Och ju lättare, desto dyrare.

Nu fick det bli en Cat's Meow iallafall, framför allt för att jag är nöjd med min egen och för att säkerställa blixlåskompabiliteten... Synd bara att den nya tjejmodellen inte görs i lång version. Jag vet inte om TNF känner till det, men det FINNS tjejer som är längre än 175 cm...

// Örjan

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips