Stötta Kungsleden

STF blandar korten ser jag.
De har ju sina stugor, det är deras, och renoveras av dem, bör väl lämpligen betalas av tex stugavgifter, inte bidrag.
Men leden i sig är inte deras, vill de rusta den, fine.

Här blandar man dessa 2 och anger inte vart mina pengar går.
 
Nja, tycker nog att det är ganska klart vad pengarna ska användas till. Stugor, dass, vindskydd, alltså byggnader som underlättar vandrandet längs leden.

Om detta är rätt sätt att finansiera kan väl diskuteras men varför skulle en ökning av stugavgiften vara bättre än ett frivilligt bidrag? Kanske båda sakerna behövs men att man nu har ett mer akut behov av pengar då underhållet kanske har brustit allt för mycket på vissa håll.

Sen är attityden här på utsidan fortfarande tråkig i vissa fall, ofta på gränsen till elitistisk. Bort med allt som ev. underlättar, det är bara tältvandring i obanad terräng som duger, bort med alla som inte vill/kan/vågar ge sig ut i fjällen på det sättet.

//Per
 

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Är det som bäst som det är nu vad gäller tillgänglighet? T.ex. med väg till Nikkaluokta, järnväg till Abisko och Storlien? Dom byggena utgjorde stora ingrepp i naturen och gjorde det möjligt för fler att komma till fjälls. Samtidigt fick fler människor upp ögonen för att unika naturvärden stod på spel, vilket blev början till STF och nationalparkerna.

Stugorna, dassen, broarna, osv finns där idag och är i behov av underhåll. Dessutom är det fler människor som vill använda dom. Stugorna och lederna är viktiga. Jag tycker att det här är ett bra initiativ.
 
Undrar om STF tänkte satsa en del av det insamlade materialet på de delar av Kungsleden utan STF.-stugor?

Missförstå mig rätt, underhållet behövs. Men den text som STF lägger ut känns inte tydlig.
 

avslutad210712

Gäst
Sanningen är väl den (tror jag) att själva leden OCH eventuella vindskydd är Länsstyrelsens ansvar om jag har förstått det rätt medans stugorna är STF's angelägenhet.

Har i alla fall på mina vårskidfärder stött på folk som kört ut material till spänger och de har sagt att de är anlitade/anställda av länsstyrelsen.

Självklart är det bra om STF bidrar till själva det man går på men jag tvivlar på det.

Sen tycker jag förstås att Fjällräven kunde pytsa in ett ordentligt bidrag för slitaget under Fjällräven Classic på själva det man går på kan de bidra med. Kan inte vara meningen att en kommersiell aktör skall kunna anordna avgiftsbelagda arrangemang utan att vara med och bidra.
 

avslutad210712

Gäst
Är det som bäst som det är nu vad gäller tillgänglighet? T.ex. med väg till Nikkaluokta, järnväg till Abisko och Storlien? Dom byggena utgjorde stora ingrepp i naturen och gjorde det möjligt för fler att komma till fjälls. Samtidigt fick fler människor upp ögonen för att unika naturvärden stod på spel, vilket blev början till STF och nationalparkerna.

Stugorna, dassen, broarna, osv finns där idag och är i behov av underhåll. Dessutom är det fler människor som vill använda dom. Stugorna och lederna är viktiga. Jag tycker att det här är ett bra initiativ.

Självklart kommer jag och min sambo att "köpa" ett antal meter var men jag vill först vara en tjurgubbe och diskutera. För underhållet behövs och på ett antal år framöver kommer det att bli stugvandring när man inte orkar tältvandring. Bidrar redan idag indirekt genom att vara STF-medlem som aldrig nyttjar mina rabatter i stugorna eller liknande.
 
Den här tråden har verkligen fått en att tänka ett varv till. Utan kraftverksutbyggnaden ingen "vägen västerut", och den har vi ju accepterat utan att fundera.
Men utan den, inga bussar till Kebnats, Vietas, Vakkotavare, Suorva, Ritsem.
Självklara start och stoppställen som vi idag tar för givna.
Tidskrävande turer till Sarek och Padlelanta om man bara har Kvikkjokk och Norge som utgångspunkter eller mål.......
(Eller låånga båttransporter uppför Sjöfallsdalen som fordom.)
 
Den här tråden har verkligen fått en att tänka ett varv till. Utan kraftverksutbyggnaden ingen "vägen västerut", och den har vi ju accepterat utan att fundera.
Men utan den, inga bussar till Kebnats, Vietas, Vakkotavare, Suorva, Ritsem.
Självklara start och stoppställen som vi idag tar för givna.

Ja, så är det. Samtidigt är det skrämmande, för vad kommer anses självklart om 50 år? Kanhända bilväg till Aktse och en toppstuga med servering på Skierffes topp?
Positionerna förflyttas, ibland nästan omärkligt. Här gäller det att i tid sätta gränserna inför framtiden. Som väl är stoppades de gamla planerna på att reglera Laitaure och Rapaätno.
 
Meter för meter

http://www.stottakungsleden.se/

Fortfarande ett väldigt bra initiativ! En knapp femtedel av sträckan är betald för än så länge.

Jag köper några meter i år också, trots att jag antagligen inte kommer ens röra vid Kungsleden under mina två planerade fjällvandringar till sommaren. Jag började fjällvandra för några år sedan och tack vare STF så fick jag hjälp att öppna upp vidder och horisonter som jag annars antagligen aldrig kommit närheten av.

Och som sagt, apropå diskussionen tidigare här i tråden, det handlar om att rusta upp befintliga anläggningar längs leden, inte exploatera nya områden. Så det finns ingen anledning till oro. Ge gärna ett bidrag.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips