Större lätt ryggsäck

Har precis genomfört en vandring med Granite Gears Crown. 60 l. Vikten ligger på ganska exakt 1.000 g. Vid vandringen början bar jag en last på 16 kg. Jag är mycket nöjd med denna säck.

Jag köpte nyligen en granite gear vapor ki (60L 1000 sek, 1007g, maxlast 14kg) från getout och funderar på att lämna tillbaka den och istället beställa en gossamear g4 (66L ??? sek, ca 0,5kg, maxlast 14kg). Problemet är att jag inte vet hur jag får tag i den där gossamear g4:an. Är det någon som sett den när ni klickat runt på outdoorbutiker.

Och så undrar jag om g4:an är bättre än den jag har... :) Jag gillar den bättre av tre skäl: Väger mindre, rymmer fler liter och är 100 gånger snyggare. Den jag köpt är både ful och jobbigt typiskt tjejig (rosa såklart... originellt)

Gossamer gear gör fina säckar för lätta laster. Har själv en Mariposa plus som jag är mycket nöjd med. Säckarna köps direkt på nätet på gossameargear.com. Det finns också en tysk sajt ,trekkinglite.de tror jag den heter.

Hur mycket hade du tänkt bära i säcken? Jag skulle inte välja en G4 om medelvikten hamnar över 10kg. Tänk på att maxlast inte nödvändigtvis är bekväm last för alla. Glännman har helt rätt, lätta säckar är generellt för lättare laster. Det varandes sagt så verkar det idag som man kan hitta bra säckar som bär 20-25kg bekvämt som inte väger mer än 1,5-2kg. Några bra exempel finns i denna tråd. Jag tyckte faktiskt att Granite Gear Vapor Trail verkade riktigt bra. Tror faktiskt den bär 14kg ganska mycket bekvämare än en G4. Kanske även än min kära Mariposa Plus.

För 15-20kg kan man kanske kapa ett halvt kilo till. Under 15kg tycker jag man kan komma under 1kg på säcken. Under ca 8kg så kan vi snacka riktigt lätta säckar. Gossamer Gear Murmur a 250g t ex. Eller varför inte en Zpacks i cuben fiber?

Edit: slant lite innan inlägget var klart.

Sent from my HTC Vision using Tapatalk

Senast ändrad:

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips