Stockholm skärgård

Ett riktigt långskott från min sida men efter närmare 50 år av segling i denna skärgård så undrar jag hur jag ska göra med start och mål. Funderar på en tur i den allra yttersta skärgården. Har sällan vågat dit före GPSens tid och med familj i sittbrunnen
Hur/var tar man sig ut från fastlandet till t.ex Huvudskär och hur tar jag mig in till fastlandet från t.ex Söderarm.
Det är vägvalen med lite trafik relativt korta överfarter jag söker

Nu hänger jag inte med riktigt? Om du har tagit dig tryggt ut till Söderarm så vet du väl hur du ska ta dig tillbaks?

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Lite otydligt av mig kanske. Tanken var en paddling norrut och då ska jag nog ut mot Huvudskär men hur. Efter många dagars paddling kommer jag väl till Söderarm, hur tar jag mig tillbaka till fastlandet. Självklart kan jag göra en paddling från norr till söder men just nu går mina tankar inte så.

Till Huvudskär paddlar man antingen via Utö eller via Ornö, beroende på var man vill starta. Dalarö, Kyrkviken på Ornö kan vara startplatser. Inte svårare än annan ytterskärgårdspaddling. Från yttre delen av Söderarm kan man paddla hyfsat skyddat i princip hela vägen in till Rådmansö, exvis Rävsnäs.

Lite otydligt av mig kanske. Tanken var en paddling norrut och då ska jag nog ut mot Huvudskär men hur. Efter många dagars paddling kommer jag väl till Söderarm, hur tar jag mig tillbaka till fastlandet. Självklart kan jag göra en paddling från norr till söder men just nu går mina tankar inte så.

Jag fattar. En smidig väg är rätt västerut från Söderarm. Korsa farleden på det smalaste stället (Lerskärsgrund) och fortsätt sedan till Södersundet där det finns en parkering och bra upptagningsmöjligheter. Annars Rävsnäs mer norrut.
Skärmklipp.PNG

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips