Stighudar på våren

Hej,
jag köpte ett par nya stihudar till påsken. Vi hade ledigt efter påskhelgen när det regnade och var rätt så blött. Stihudaran blev genomblöta på dagen och jag hade ingen möjlighet att torka dem i tältet på natten.
Efter någon dag började limmet släppa när jag drog isär dem, limmet fastnade på ena sidan i klumpar:

http://www.zobra.se/2002/Skars/Img/Stighud.jpg

Jag gissar själv att när de blir för blöta så släpper limmet från själva huden och fastnar på motstående sida.

Jag meddelade tillverkaren som aldrig hört talas om något liknande, de sände ett par nya hudar.

Iväg på en ny tur. Efter 3 dagar, denna gång med torkning på natten, hände samma sak igen. Limmet släpper lite här och där när jag drar isär hudarna från varandra.

Har någon annan upplevt detta problem och har en lösning eller tips vad jag skall göra för att klara av "normalt" vårväder i fjällen?

Tack på förhand
/Dag

Hudar

Var i Storulvån för några dar sen. De reklamerar alla årets hudar till tillverkana (alla) eftersom limmet släpper vid blöt väderlek. Prata med sporten där för mer info.

Fredrik

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Svar från Storulvån

Det verkar som om Montana och Acsension har problem i år. Storulvån byter ut 600 meter(!) hudar som limmet släppt på nu i år. De har inte haft problemet tidigare så allt tyder på att något i tillverkningsprocessen ändrats i år.

Jag skickar in mina och begär att få nästa års produktion, få se hur det går.

/Dag

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips