Stighudar på tjära?

Skall upp i Jämtlandsfjällen v11. Har tidigare använt Vita-blixten så väl som Bruna-bromsen. Har funkat bra i skog och med mindre packning. Kan nu få låna ett par Tegnäs (björk/tjära) under. Då vi nu kommer att köra med pulka och uppe på fjället känner jag att stighudar skulle vara bra. Behövs det? Fäster de på tjäran under skidorna? När det gäller glidet så är det av mindre vikt. Är ju sörlänning så går det för fort utför så blir det "plockepinn". :)
 
Risken

är att moderna stighudar har så starkt klister att du sliter bort bitar av träet i sulan på skidan när du tar bort huden. Förr i världen när det var stighudar med sälskinn var dessa fästa enbart med remmar. Inget vidare funkis då snö ofta fastnade mellan hudar och skida och hudarna krängdes av men man riskerade inte att förstöra träskidorna i varje fall.

Thure
 
Nu kan jag inte svara för Tegsnäs, men min erfarenhet av stighudar under Vita blixten är att när träet på undersidan blir våt, så försvagas strukturen, och om du drar av stighuden så riskerar du att få med dig en massa flisor av skidan. Dels förstörs skidorna, dels måste man klistra om stighudarna, så jag skulle vara försiktig. Nu kan det ju vara bättre kvalité i Tegsnäs, och om du ändå väljer att testa med stighudar, så skulle jag rekommendera att vänta med att avlägsna hudarna tills det att man vet att skidan verkligen har hunnit torka.

Mvh /Joel
 
Kör man med träskidor behövs oftast inte stighudar, så länge du inte skall gå riktigt brant, typ toppturer eller pulka dragning upp för någon brant dalsida.

Jag har dock provat stighudar på träskidor ett flertal gånger vid sådana tillfällen, både tegsnäs och vita blixten, det fungerar helt ok!

Har aldrig haft något problem med att klistret inte fäster så länge skidorna är rena och torra, snarare tvärtom, när jag har dragit bort hudarna så har det ibland lossnat träflisor ur skidorna som sätter sig i klistret, vilket kanske inte är uppskattat om man tänkt ha hudarna även till plastskidor..

En budget variant i stället för hudar på träskidor kan vara elastoplast eller liknande, bara dra några varv runt skidorna vid behov av extra fäste.
 
Textilremmar under skidorna tvärs över i framändan på trampet brukar fungera fint när det blir drag uppåt. Två skidremmar per vecka är något man kan leva med. Kiss är bra i många tänk.
 
Jag köpte nya stighudar till mina tegsnäsare i fjol och klistrade på dem glatt, glädjen försvann när jag drog av dem. Stighudarna var täckta av flisor från träet och har nu varit tvungen att köpa nya stighudar och tegsnäsrnas belag är inte vad det varit.
Nu har jag björkbelag och de var nytjärade, så det bidrog säkert till att det lossnade. Kanske med en sula av något hårdare matrial skulle fungera.
 
Alternativ

Alternativet till stighudar som man använde till vita blixten var att man lindade några varv av tjärad märling framför bindningen. fungerade alldeles utmärkt för de värnpliktiga och det har fungerat för Samerna ännu längre.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
PhilipK Fjäll eller skins på Fischer Transnordic 66? Turskidåkning 8
kmsellin Tips på långa stighudar till Åsnes Amundsson Turskidåkning 3
patrikulvdal Stighudar på träskidor? (Tegsnäs rödsula) Turskidåkning 6
hsp Stighudar för skidor utan fäste för pulkadragning på plan mark Turskidåkning 3
Jackiie Stighudar där klistret släpper (på fjäll) Turskidåkning 5
Lars H Längd på stighudar till turskidor? Turskidåkning 12
xely Längd på stighudar Turskidåkning 7
hannulan Vallatejp på stighudar Turskidåkning 8
på tunn is Bredd på stighudar Turskidåkning 6
klasback Stighudar på skejt-skidor Turskidåkning 6
StellanK Behöver man stighudar på kungsleden Turskidåkning 18
peter.ma Använder man stighudar även på platten Turskidåkning 4
Tips på stighudar önskas Turskidåkning 16
johansnonsens Colltex stighudar till Fischer E99 Crown Turskidåkning 10
azog Stighudar och glidvalla. Dålig kombination? Turskidåkning 6
ValderUrskog Vilka stighudar fungerar till dessa skidor? Turskidåkning 8
Musiktoken Stighudar till Fischer e99 Crown Turskidåkning 18
Heltklartunderbart Gamme 54 Bc, valla/stighudar? Turskidåkning 6
schisandra Åsnes Kongsvold och stighudar Turskidåkning 3
Jackiie Stighudar till fjällskidor, som går att fästa i bakkant? Turskidåkning 6
bjrn Tur med pulka: greppvalla och stighudar Turskidåkning 12
scrn Vilka stighudar för ripjakt Turskidåkning 8
Evajar Valla eller bara stighudar Turskidåkning 14
LNord Stighudar - nödvändigt? Turskidåkning 4
Moga Limma om stighudar Turskidåkning 7
vandrafjäll Vaxar ni era stighudar ? Turskidåkning 9
GeorgM Modefiera stighudar Turskidåkning 1
fowwe Stighudar och kramsnö? Turskidåkning 3
GL Stighudar Turskidåkning 2
kanis Stighudar eller ej Abisko-Nikka? Turskidåkning 7
vandrafjäll Korta stighudar Abisko - Nikkaluokta Turskidåkning 17
utesälen Stighudar Turskidåkning 7
zeeda stighudar gecko Turskidåkning 1
dako Erfarenheter av skidor med korta stighudar? Turskidåkning 2
magemb Klster och korta stighudar Turskidåkning 5
nordängen Stighudar och/eller valla Turskidåkning 6
seww Begagnade stighudar eller alt. till stighudar Turskidåkning 2
Grönställ Stighudar - ska man ens ha det? Turskidåkning 10
andersjon Ni åsneslirare med korta stighudar, har ni fästvalla under? undrar en tungviktare Turskidåkning 1
wistrom plast till stighudar? Turskidåkning 8
Bakre fäste till stighudar Turskidåkning 4
Argusgranskare Stighudar? Turskidåkning 18
L.A. Klistra om stighudar? Turskidåkning 4
halmstadpatrik Vallade turskidor och stighudar Turskidåkning 3
kanis förvara stighudar Turskidåkning 4
Polarnatt Stighudar och tejpvalla Turskidåkning 23
andy69 Åsnes med stighudar..? Turskidåkning 2
Gryningsflickan stighudar Turskidåkning 5
luddbert Stighudar till vallningsfritt? Turskidåkning 9
johan5588 Köptips: Stighudar ? Turskidåkning 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.