Bredd på stighudar

Hej,
Jag ska turskida med pulka för första gången och tänkte säkra upp med stighudar så jag inte bara står och trampar i första bästa motlut.
Jag är främst på jakt efter kicker skins men min huvudsakliga fråga borde inte bero på om jag väljer hellånga hudar eller inte.

Frågan är vilken bredd i förhållande till skidbredden som är bäst? Om stighuden har samma bredd som skidan misstänker jag att skidans stålkant blir oanvändbar och att det därför vore mer effektivt med stighudar som är något smalare än skidans bredd. Men hur mycket smalare kan stighuden vara innan effekten blir sämre fäste och eller något märkligt beteende. Jag titta till exempel på ett par 35mm hudar, hur skulle det fungera på mina 45mm skidor?

Men generellt om stighudarnas bredd i förhållande till skidan vill jag veta allt om. Någon som vet något?
 
Täcka stålkanterna är som sagt en dålig idé. Optimalt är att hudarna skärs till så att de precis täcker själva belaget längs hela den aktuella längden, men eftersom turskidor oftast inte har så mycket midja är det för det mesta inget problem med raka hudar. Då är det belagets bredd på det smalaste stället man ska gå efter.

Några millimeters glapp på endera sidan gör inte så mycket, men när det börjar handla om centimeter riskerar man att tappa fäste vid skrågång, speciellt på hårdare underlag.
 
Bäst

är hellånga hudar som har midja precis som skidorna. Man skär till så att huden är typ 8 mm smalare än skidan.

På kickerskins kan du satsa på en hud som har bredden ca 1 cm smalare än skidans midja.

Thure
 
Täcka stålkanterna är som sagt en dålig idé. Optimalt är att hudarna skärs till så att de precis täcker själva belaget längs hela den aktuella längden, men eftersom turskidor oftast inte har så mycket midja är det för det mesta inget problem med raka hudar. Då är det belagets bredd på det smalaste stället man ska gå efter.

Några millimeters glapp på endera sidan gör inte så mycket, men när det börjar handla om centimeter riskerar man att tappa fäste vid skrågång, speciellt på hårdare underlag.

Hur svårt är det att fästa stighuden helt rakt?
Det är inte så att fästandet av huden brukar bli lite kringelikrokigt så att man riskerar att ändå fästa över stålkanterna om man har just någon millimeters stålkantsmarginal?

Om vi tänker oss mitt scenario nu med 35mm stighudar på 45mm skidor. Det är nästan 25% av skidan som inte har någon stighud på sig - riskerar det att vara ett problem? Skulle du föredra hudar som är 45mm men som uppenbart riskerar att bråka med stålkanten?
 
är hellånga hudar som har midja precis som skidorna. Man skär till så att huden är typ 8 mm smalare än skidan.

På kickerskins kan du satsa på en hud som har bredden ca 1 cm smalare än skidans midja.

Thure

Jag är lite orolig för att mitt glid ska bli allt för påverkat med hellånga hudar, du upplever inte det som ett problem? (det gör lite extra ont i hjärtat då jag är en vallanörd som gärna kör flourvalla på mina turskidor)

För kuriosa, varför vill du ha smalare hud om det är kicker skins än hellångt?

...Tack för svaren hörrni och rasande fort gick det också!. (det kanske är fler än jag som tycker det är oförtjänt dåligt drag i turskidåkningsdelen av forumet)
 
Uppförsbacke

Stighudar har mani uppförsbacke och så tar man av dem i nedförsbacke (om man inte håller på med skidalpinism för då kanske man behåller dem på för att spara några sekunder när hudarna skall av och på) . Har du ny flourvalla så kan hudarna faktiskt fästa lite dåligt det är kallt.
Så att man har dåligt glid brukar inte vara ett problem, du vill ju ha bra fäste, något som är irriterande är att ha för smala hudar då man går lite på skrå för då tapparnas greppet, och när man går brant vill man inte tappa greppet för det är jobbigt!
 
Kickerskins

från BD har ett konvext metallbeslag framtill som hålls på plats med hudlimmet och en textilrem med spänne på ovansidan av skidan. Jag har två par såna kicker skins med olika bredd. Ett par till Fischer turskidor E109. Dessa är ca 1 cm smalare än skidans midja. Utmärkt funktion för toppbestigningar. Tror att bredare dvs samma bredd som midjan skulle bli knepigt vid trixig terräng. För alpin terräng och bredare typ carvingskidor gäller hellånga hudar.

Gå på skrå med hudar är det smartast att försöka undvika sparar energi att gå i dalbotten eller svackor och arbeta sig uppåt med slag i lämplig stigningsvinkel och lappkast. Fast stålkanten måste vara exponerad för att man skall kunna ta sig fram i annat än mjuk snö.

Hälförhöjare underlättar.

För att dra pulka bör man inte gå så brant. Kickerskins och pulka bör funka bra. Skönt om du slipper spåra själv.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
arobsia Bredd på turskidan? Turskidåkning 5
Davva2 Vilken längd/bredd på Rajdskidan? Turskidåkning 8
emeliem Bredd och längd på turskidor Turskidåkning 1
skanberg Bredd på turskidor Turskidåkning 4
Sebastian Skidor (bredd) för Rottefella Xplore Turskidåkning 5
LarssonMik Tegsnäs längd (och bredd) Turskidåkning 1
Ingebrigtl Val bredd längdskidor Turskidåkning 5
M.Sundberg Vilken bindning på nis-platta? Turskidåkning 4
Apelsinjos Tips på dagstur från Stendalsstugan? Turskidåkning 2
snögubbe Vilka turskidor för dagsturer på högfjället på vårvintern? Turskidåkning 13
Solstigen Tips på enkel tur nära Göteborg? Turskidåkning 2
PhilipK Fjäll eller skins på Fischer Transnordic 66? Turskidåkning 8
Perkabolo Slipa kanter på fjällskidor? Turskidåkning 5
Jagdå Vad ska man tänka på vid köp av turskida? Turskidåkning 14
utesälen Värdelös konstruktion på Åsnes kortfeller? Turskidåkning 12
GustavOh I brist på e89 crown... Turskidåkning 4
Andreas80 Montera bindningar själv på Åsnes Ingstad? Turskidåkning 11
Fjorr Tips på skidjacka byxa för turskidåkning Turskidåkning 2
kmsellin På tur aldrig sur - söker sällskap igenom Sarek Turskidåkning 1
ValderUrskog Turskidor för mig på 95kg. Turskidåkning 9
Nennaa Rottefella bc auto som delat på sig… Turskidåkning 0
kmsellin Förslag på rutt genom Rapadalen Mars-April. Turskidåkning 13
egh01 Väska på skaklarna? Turskidåkning 6
JMel Biter fiskfjällsmönster på skare? Turskidåkning 7
kmsellin Tips på långa stighudar till Åsnes Amundsson Turskidåkning 3
NiklasLP Vad är det för ögla på bindningen? Turskidåkning 4
patrikulvdal Stighudar på träskidor? (Tegsnäs rödsula) Turskidåkning 6
kmsellin Förslag på upplägg på tur genom Sarek i slutet av mars Turskidåkning 18
Lovan Tips på boende i Grövelsjön längåkning Turskidåkning 4
hsp Stighudar för skidor utan fäste för pulkadragning på plan mark Turskidåkning 3
Kogoyo Fjällturpulka på tåg Turskidåkning 9
Emil Stefansson Van utförsåkare, men första gången på turskidor - vad är bäst? Turskidåkning 24
vardansaakian Fulufjället på längdskidor? Turskidåkning 1
GusEnm Valla på Åsnes Kongsvold Turskidåkning 7
skjivert Stugtur 3-5 dagar i mars på skidor Turskidåkning 4
Steine Nån som provat kite på turskidåkning? Turskidåkning 1
lawe Tips på bra längdåkningsställen i Norge Turskidåkning 1
VidarN Sikker ferdsel på is Turskidåkning 2
Tundraman Fiskfjäll på fjällskidor Turskidåkning 10
Tundraman Limma skins på turskidor istället för vallatejp? Turskidåkning 4
nagge Förslag på tur 2-3 dagar Turskidåkning 6
Evajar Vakkotavare - Nikkaluokta på vintern Turskidåkning 4
Herr A Tips på ny tur i vinter Turskidåkning 9
davidwilliams Hur långt går man på skidor per timme Turskidåkning 9
utesälen Vindjacka på långtur Turskidåkning 10
Skidpojken Ensam Abisko till Keb på fem dar - för ambitiöst? Turskidåkning 11
Kogoyo Lofoten över dagen - vad/var göra? Turskidåkning 5
Jackiie Fotpåsar/Overboots/Något att ha på på kvällen? Turskidåkning 3
stormfrog Hur ta sig upp på Kalfjället i Sälen utan lift? Turskidåkning 5
vandrafjäll Lite tidigt kanske, men önskar tips på extrem vintertur Turskidåkning 19

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...