Stighudar - ska man ens ha det?

Är det värt pengarna att hålla sig med stighudar för lekmannens fjällturer?

  • Ja - Lika viktigt som skidor och yllemössa!

    Röster: 16 69.6%
  • Nej - Man klarar sig fint ändå!

    Röster: 7 30.4%

  • Totala väljare
    23
  • Enkät stängd .
Jag står och velar i mina funderingar på att investera i stighudar.
Prylgalningen i mig säger KÖR, men plånboken säger UPPHÖR!

Stighudar är ju något av förbrukningsvara, så det finns inte mycket på begagnat-marknaden, och ett par nya hudar kostar mer än jag hittills lagt på både skidor och pjäxor. Är det värt det för en halv veckas åkning i jämtland som jag som Södermanlänning får till livs på ett år, särskilt som packningen är ganska lätt och bärs på ryggen.

Med stighudar:
+ Världens bästa kompis i uppförsbackarna
- man orkar inte ta av hudarna när det väl blir utförs
- de påverkar fästvallan (START-tejp) negativt med limmet (Eller?)

Utan stighudar:
+ Inga fingerfrysande konstpauser för av- och påklistring
- bakhalt i uppförs-sluttningar

Fler plus och minus är mycket välkomna!
Vad går fortast fram mellan fjällen liksom?

Kan vi ta ett demokratiskt beslut om detta nu, så Rösta!
 
Dina omröstningsalternativ är litet för enkelt formulerade. Självklart är inte stighudar det allra viktigaste för en "normal" fjälltur, men jag har ändå numera alltid med mig mina.

Man kan göra två typer av misstag, ta med dom fast man sedan inte använder dom, eller lämna dom hemma då dom hade behövts. Jag har gjort bägge dessa misstag och det senare är betydligt värre.
 
Korrekt - den som tydligt kan svara Ja eller Nej på en fråga har antagligen missförstått frågan. Men man måste försöka :)

Förutsättningarna är givna - dvs den typen av fjälltur som större delen av de svenska tur-isterna gör: Mellan stugor, 2 mil/dag, lätt ryggsäck.
 
mm, sen finns det ju olika hudar också, man behöver inte ha fullånga...

På branta toppturer och när man drar tung pulka i backar är det skönt med långa hudar.

Kickerskins/korta hudar tycker jag funkar bra om man drar en inte alltför tung pulka, eller gör måttligt branta toppturer.

Har man bara ryggsäck, och det är hyfsat flackt klarar man sig bra utan hudar, skidor är ju faktiskt till för att glida på! lutar det lite är det bara å jobba mer med armarna.. =)
Men om jag hade gått stugtur hade nog kickerskinsen fått följa med iaf, dom tar inte så mkt plats, och jag knatar gärna upp på nån topp om vädret tillåter...

Alltså, du behöver inte ett par hudar, utan två! =) hehe...
 
Beror på

många faktorer t ex terräng, före, vilka skidor, vallningsfria eller vallningsbelag, ekipagevikt, skidteknik, arm och benstyrka.

Om toppturer eller pulka ingår bör man fundera på i varje fall kicker skins. Isigt före gör stighudsbehovet betydligt större.

Om du inte åker ensam så har dina kamraters preferenser och utrustning inverkan.

Vem behöver vänta på vem typ.

Thure
 
För stugturer har jag kört med vanliga löparskidor senaste gångerna, och då skejtar jag när det är uppför. Spara pengarna alltså!
 
Fasen det verkar ju som att det enda rätta är att köra två 'team' ett med hudar och ett utan och se vilka som kommer först fram.

Kickerskins verkar ju smart och modernt faktiskt. Som det ser ut nu så hinner man, utan hudar, zick-zacka eller saxa sig uppför backarna för att bli omkörd av kamraten som blivit stående en stund för att få dit sina hudar, strax före toppen, och till toppen kommer man lagomt när han eller hon har krånglat av sig hudarna igen och är redo att åka. Någon som delar den uppfattningen?

Men de här korta skinnen med snabbfästen - de kräver en viss typ av skidor, korrekt?
 

avslutad210712

Gäst
Med pulka i fjällen är stighudarna "rätt bra" att ha om man säger som så. Speciellt nerför *L*
 
Stighudar är ju något av förbrukningsvara, så det finns inte mycket på begagnat-marknaden, och ett par nya hudar kostar mer än jag hittills lagt på både skidor och pjäxor. Är det värt det för en halv veckas åkning i jämtland som jag som Södermanlänning får till livs på ett år, särskilt som packningen är ganska lätt och bärs på ryggen.

Mitt spontana svar utifrån denna förenklade framställning är nej, hoppa över hudarna tills vidare. Jag själv har haft stor glädje av mina i bestämda situationer, men brukar i regel lämna dem hemma när det vankas traditionellt dalkryperi (även längre sådant). Se till att du har bra skidor/valla istället. :)
 
Black diamond gör kickerskins som passar till vanliga skidor (alltså utan fellelås), se bara till att få rätt bredd på dom.
(huden ska vara nästan lika bred som skidan är där man sätter fast den...)
Har bara använt mina två turer än, men är mycket nöjd än så länge.
Har för mig att greppet började varalite gränsfall vid ca 15 graders lutning, på skare... med bara liten ryggsäck.

Nej, drar man inte pulka eller ska åka uppför väldigt långt så kommer killen utan hudar att vinna. Skejtskidorna går snabbast. Sen går det ju att skejta med pulka också, under rätt förhållanden... iaf kortare etapper...
 
Haha. Skejting med pulka. Någon borde göra en tävling med den grenen! Helst kanske med nån slags 'burkslav' i pulkan som vid sidovagns-motorcross.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
johansnonsens Colltex stighudar till Fischer E99 Crown Turskidåkning 10
PhilipK Fjäll eller skins på Fischer Transnordic 66? Turskidåkning 8
kmsellin Tips på långa stighudar till Åsnes Amundsson Turskidåkning 3
patrikulvdal Stighudar på träskidor? (Tegsnäs rödsula) Turskidåkning 6
azog Stighudar och glidvalla. Dålig kombination? Turskidåkning 6
hsp Stighudar för skidor utan fäste för pulkadragning på plan mark Turskidåkning 3
ValderUrskog Vilka stighudar fungerar till dessa skidor? Turskidåkning 8
Musiktoken Stighudar till Fischer e99 Crown Turskidåkning 18
Heltklartunderbart Gamme 54 Bc, valla/stighudar? Turskidåkning 6
schisandra Åsnes Kongsvold och stighudar Turskidåkning 3
Jackiie Stighudar till fjällskidor, som går att fästa i bakkant? Turskidåkning 6
bjrn Tur med pulka: greppvalla och stighudar Turskidåkning 12
scrn Vilka stighudar för ripjakt Turskidåkning 8
Evajar Valla eller bara stighudar Turskidåkning 14
LNord Stighudar - nödvändigt? Turskidåkning 4
Moga Limma om stighudar Turskidåkning 7
vandrafjäll Vaxar ni era stighudar ? Turskidåkning 9
GeorgM Modefiera stighudar Turskidåkning 1
fowwe Stighudar och kramsnö? Turskidåkning 3
GL Stighudar Turskidåkning 2
Jackiie Stighudar där klistret släpper (på fjäll) Turskidåkning 5
kanis Stighudar eller ej Abisko-Nikka? Turskidåkning 7
Lars H Längd på stighudar till turskidor? Turskidåkning 12
vandrafjäll Korta stighudar Abisko - Nikkaluokta Turskidåkning 17
utesälen Stighudar Turskidåkning 7
xely Längd på stighudar Turskidåkning 7
hannulan Vallatejp på stighudar Turskidåkning 8
zeeda stighudar gecko Turskidåkning 1
på tunn is Bredd på stighudar Turskidåkning 6
dako Erfarenheter av skidor med korta stighudar? Turskidåkning 2
magemb Klster och korta stighudar Turskidåkning 5
klasback Stighudar på skejt-skidor Turskidåkning 6
nordängen Stighudar och/eller valla Turskidåkning 6
StellanK Behöver man stighudar på kungsleden Turskidåkning 18
seww Begagnade stighudar eller alt. till stighudar Turskidåkning 2
drutten Stighudar på tjära? Turskidåkning 7
andersjon Ni åsneslirare med korta stighudar, har ni fästvalla under? undrar en tungviktare Turskidåkning 1
wistrom plast till stighudar? Turskidåkning 8
Bakre fäste till stighudar Turskidåkning 4
Argusgranskare Stighudar? Turskidåkning 18
L.A. Klistra om stighudar? Turskidåkning 4
halmstadpatrik Vallade turskidor och stighudar Turskidåkning 3
kanis förvara stighudar Turskidåkning 4
Polarnatt Stighudar och tejpvalla Turskidåkning 23
andy69 Åsnes med stighudar..? Turskidåkning 2
Gryningsflickan stighudar Turskidåkning 5
luddbert Stighudar till vallningsfritt? Turskidåkning 9
johan5588 Köptips: Stighudar ? Turskidåkning 10
umemorgan Hur använda stighudar? Turskidåkning 21
memmeli Stighudar och turskidor Turskidåkning 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.