stighudar och stavar !

  • Trådstartare ake.jagervall@hassle.se.astra.com (Åke Jägervall)
  • Start datum

ake.jagervall@hassle.se.astra.com (Åke Jägervall)

Gäst
Tänkte bara höra mig för om det är någon som har någon erfarenhet av stighudar som de kan dela med sig.


Vilken typ är bäst (monahir, syntet) hur breda ska de vara ? vilken typ av fastsätting fungerar bäst ?


Sen tänkte jag även passa på och fråga om det är någon som har ett par teleskop stavar som fungerar bra. Har tidigare hört om stavar som inte håller längden och så vidare.


Tacksam för förslag och funderingar !
 

urban.norstrom@boliden.se (urban)

Gäst
Beror lite på användningsområdet!

Jag har inte någon personlig erfarenhet av annat än klistrade hudar men min sambo, som har likadana, var ute med en vän i Saltoluokta förra vintern. Kompisen hade gummihudar av märket Voilé snakeskinns. Det min sambo tyckte var att gummihudarna var mycket snabbare att få på och ta av när man inte behöver vara lika försiktig, det finns ju inget klister på dessa. Detta gjorde också att kompisen använde hudarna mer. Min sambo ville väl inte "böka" med hudarna när det bara var en kort stigning. Nackdelarna är dock att snakeskinns inte sitter fast lika bra samt att de glider sämre än traditionella stighudar.


Skall man gå på toppturer där hudarna ska sitta på länge skall man nog välja traditionella klistrade hudar. Är det för turåkning användningen är avsedd där de skall tas på och av mer frekvent, kan man nog med fördel välja snakeskinns. Det vore ju tråkigt att behöva slita resten turen för att klistret blivit vått.


När det gäller stavar har jag Gipron flicklock 3-delad stav. Jag gjorde det valet eftersom den staven också är bra som vandringsstav på sommaren då den går att trycka ihop så pass mycket att man kan fästa den på ryggsäcken, om man inte vill använda den under en tid. Den har funkat utmärkt och jag har inga klagomål så här långt. Kom bara ihåg att byta ut den odugliga plasttrugan mot en större i läder och aluminium innan du åker på en längre tur.


/Urban.
 

peter.ask@ess.slu.se (Peter Ask)

Gäst
Enkelt är bra

För vanliga stighudar med klister föredrar jag en enkel fastsättning: En remögla runt skidspetsen, och så får huden bara sluta under skidan en bit från bakänden. Detta fungerar bra så länge klistret är bra. Det är också den billigaste lösningen. Jag har även provat att ha hudar som är längre än skidorna så att man kan vika upp dem runt bakänden, och fästa dem i kardborrband som är fastlimmat på skidan. Det fungerade även om klistret var dåligt, men hade flera andra nackdelar varför jag slutade med den lösningen.


Bredden på hudarna skall vara sådan att de täcker större delen av belaget, men att stålkanten lämnas fri hela vägen. Vill man ha maximalt grepp kan man skära till bredden så att huden är smalare på mitten vid skidans midja. Kanske är idé för skidor med mycket stort insving, men annars tror jag inte att det behövs.


För enkel lösning med remögla: Köp stighud i metervara 2 x (skidlängd - 20 cm). Sy fast en remögla i framänden som passar över skidspetsen. Det går att lägga remmen mot den håriga sidan och sy på maskin rakt igenom huden medan skyddsplasten sitter kvar på klistret. Runda av bakänden så att inga hörn sticker ut. Dra bort skyddsplasten. Klart!


MVH


Peter Ask
 

peter.ask@ess.slu.se (Peter Ask)

Gäst
Jag visste att någon nyf skulle fråga...

Fördelen med kardorrelösningen var att hudarna satt kvar även om klistret var dåligt. Ibland kunde huden lossna under hela skidan, men gick ändå att använda eftersom den satt fast fram och bak. På skrå gick det dock mindre bra...


Nackdelarna var flera:


För det första så blev det alltid is i kardborrbanden på skidorna. Varje gång man skulle sätta på hudarna fick man skrapa banden rena från is och snö.


För det andra så lossnade kardborrbanden från skidan då och då, främst p g a att man korsade bakändarna på skidorna och skrapade bort banden med stålanterna.


Ytterligare en (mindre) nackdel var att hudarna blev extra långa, och därmed tyngre och större i hoprullat tillstånd. Dumt när man ville stoppa ner dem i jackfickan inför nerfärden.


Konstruktionen med ett fästa bak skulle nog fungera bättre om man hade en fastsättning som var mer okänslig för is och snö, och som dessutom tålde lite misshandel av stålkanterna. Fritt fram för innovatörer!


MVH


Peter Ask
 

urban.norstrom@boliden.se (urban)

Gäst
fäst stighudarna med....

ett varv silvertejp längst bak på skidan då lossnar stighuden garanterat inte även om klistret är dåligt. Alternativet till detta är ju att klistra om hudarna innan man åker. Numer finns det tydligen ett klister som stryks på med strykjärn vilket skall vara synnerligen enkelt. Om klistret är bra förtäljer historien inte.


/Urban.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
johansnonsens Colltex stighudar till Fischer E99 Crown Turskidåkning 10
PhilipK Fjäll eller skins på Fischer Transnordic 66? Turskidåkning 8
kmsellin Tips på långa stighudar till Åsnes Amundsson Turskidåkning 3
patrikulvdal Stighudar på träskidor? (Tegsnäs rödsula) Turskidåkning 6
azog Stighudar och glidvalla. Dålig kombination? Turskidåkning 6
hsp Stighudar för skidor utan fäste för pulkadragning på plan mark Turskidåkning 3
ValderUrskog Vilka stighudar fungerar till dessa skidor? Turskidåkning 8
Musiktoken Stighudar till Fischer e99 Crown Turskidåkning 18
Heltklartunderbart Gamme 54 Bc, valla/stighudar? Turskidåkning 6
schisandra Åsnes Kongsvold och stighudar Turskidåkning 3
Jackiie Stighudar till fjällskidor, som går att fästa i bakkant? Turskidåkning 6
bjrn Tur med pulka: greppvalla och stighudar Turskidåkning 12
scrn Vilka stighudar för ripjakt Turskidåkning 8
Evajar Valla eller bara stighudar Turskidåkning 14
LNord Stighudar - nödvändigt? Turskidåkning 4
Moga Limma om stighudar Turskidåkning 7
vandrafjäll Vaxar ni era stighudar ? Turskidåkning 9
GeorgM Modefiera stighudar Turskidåkning 1
fowwe Stighudar och kramsnö? Turskidåkning 3
GL Stighudar Turskidåkning 2
Jackiie Stighudar där klistret släpper (på fjäll) Turskidåkning 5
kanis Stighudar eller ej Abisko-Nikka? Turskidåkning 7
Lars H Längd på stighudar till turskidor? Turskidåkning 12
vandrafjäll Korta stighudar Abisko - Nikkaluokta Turskidåkning 17
utesälen Stighudar Turskidåkning 7
xely Längd på stighudar Turskidåkning 7
hannulan Vallatejp på stighudar Turskidåkning 8
zeeda stighudar gecko Turskidåkning 1
på tunn is Bredd på stighudar Turskidåkning 6
dako Erfarenheter av skidor med korta stighudar? Turskidåkning 2
magemb Klster och korta stighudar Turskidåkning 5
klasback Stighudar på skejt-skidor Turskidåkning 6
nordängen Stighudar och/eller valla Turskidåkning 6
StellanK Behöver man stighudar på kungsleden Turskidåkning 18
seww Begagnade stighudar eller alt. till stighudar Turskidåkning 2
Grönställ Stighudar - ska man ens ha det? Turskidåkning 10
drutten Stighudar på tjära? Turskidåkning 7
andersjon Ni åsneslirare med korta stighudar, har ni fästvalla under? undrar en tungviktare Turskidåkning 1
wistrom plast till stighudar? Turskidåkning 8
Bakre fäste till stighudar Turskidåkning 4
Argusgranskare Stighudar? Turskidåkning 18
L.A. Klistra om stighudar? Turskidåkning 4
halmstadpatrik Vallade turskidor och stighudar Turskidåkning 3
kanis förvara stighudar Turskidåkning 4
Polarnatt Stighudar och tejpvalla Turskidåkning 23
andy69 Åsnes med stighudar..? Turskidåkning 2
Gryningsflickan stighudar Turskidåkning 5
luddbert Stighudar till vallningsfritt? Turskidåkning 9
johan5588 Köptips: Stighudar ? Turskidåkning 10
umemorgan Hur använda stighudar? Turskidåkning 21

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.