Stensdalsstugan nedbrunnen :(

Vem sa att köket brann? :)
Så vitt jag har läst var det bara "ett nyss använt spritkök" som packades ner i väskan.
Vid "rätt" temperaturer och material så behövs ingen gnista för att skapa eld, men jag har aldrig direkt reflekterar över mina kläders och utrustnings brännbarhet..

Exempelvis så är flaskan till t-röd som vi kan gissa att han använde av plast och plast smälter vid relativt låga temperaturer, då har vi helt plötsligt en hel packning som aggerar veke åt mer eller mindre en liter t-röd.. Som iofs har en självantändningspunkt på 425 grader men.. olyckor händer så lätt.

Inte för att det på nått sätt är smart eller bra gjort, men man ska inte överdriva dumheten.

Njaa, jag undrar om din teori håller. Hur skulle det kunna börja brinna pga en varm brännare? Först måste flaskan smälta, bara det låter ganska osannolikt att få till. Brännaren på alla spritkök jag har sett ligger inuti köket. Inte lägger man väl en het brännare mot plasten på en t-spritflaska om vi antar att han hade en sån? Sen måste t-spriten rinna ut och dessutom ska brännaren vara tillräckligt varm för att få den att antända.

Personligen tror jag att förklaringen i tidningen nog saknar vissa moment i förloppet ;)...t ex kallar ju många icke-friluftsmänniskor alla kök, både gas-, sprit och multifuel, för spritkök...inte ens säkert att det var ett spritkök tror jag...

Men en märklig olycka som det skulle vara intressant att höra mer om...

//J
 
Om någon har en IR-termometer så vore det kul om nu kunde testa hur lång tid det tar för en brännare att svalna. Gissar att brännaren är svalare än 100 grader inom en minut. Finns inte mycket som kan självantända då.
 
Frågan är vad journalisten vet om vad som hände?
Knappast mer än uppgifter i 5:e hand.

Själv är jag alltid aningen skeptisk till det mesta jag läser i media.

/Ulf


I SR's fall så är det telefonsamtal med Räddningstjänsten på plats som gäller. Men ofta vet ju inte dom heller vad som hänt, samtalen med dom sker ju när det händer. Ibland har de inte tid att prata utan det blir att ringa igen senare. Men skepsis är bra.

...t ex kallar ju många icke-friluftsmänniskor alla kök, både gas-, sprit och multifuel, för spritkök...inte ens säkert att det var ett spritkök tror jag...

//J

Och det är ju inte säkert att Räddningstjänsten vet vad som är fram och bak på ett så kallat friluftskök :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Björsa Eskils koja Nedbrunnen Allmänt om friluftsliv 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.