Stekenjokk

Läser om renkalvningen och den sk. Vildmarksvägen och den stora vågen av turister till norr I landets nordliga delar.

Det är en trist utveckling när människor som inte förstår motsättningen mellan vad slags respekt som krävs för hänsyn och den turistiska glädjen skapar en enorm motsättning.

Kanske den politik som vill få fram turism ”till absurdum” borde reflektera över konsekvenserna.

I det här forumet borde vi lyfta frågan till diskussion. Själv är jag nog böjd att kräva större kontroll över den här bilturismen som börjar bli ohållbar.
 
Vid resa över Flatruet häromdagen noterades liknande mönster. Inte så många bilar som beskrivs på Vildmarksvägen, men beteenden som inte känns ok: Dels bilister som inte tar det försiktigt, dels en hel del som parkerat i anslutning till de stora renhjordar som befann sig där, folk som gick omkring med mobiler ut mot renarna. Jag har aldrig tidigare varit med om att möta folk som går omkring på vägen på det sättet bland renar (inte på toppen alltså vid parkeringen, utan på upp- och nervägen). Personerna såg väldigt glada ut, troligen helt omedvetna. Det finns ju faktiskt inte en enda informationsskylt längs vägen som säger att man ska visa hänsyn eller som berättar hur man ska bete sig, så hur ska de veta... Tycker inte man ska klandra turisterna, de flesta värdesätter nog och respekterar information OM de får den.
 
Senast ändrad:
Jag är övertygad om att en klar majoritet av det svenska folket och de utländska turisterna inte har en aning om att renar är så "känsliga". För hästar, kor o får m.m. kan man ju gå så nära som de tillåter utan några problem för dem. Sedan har man ju sett otaliga filmer från renskiljning. Där går det ju knappast lugnt till. Så hur skulle en närbild på renar skada dem?

Informationsbehovet är således stort, minst sagt.
 
Jag är övertygad om att en klar majoritet av det svenska folket och de utländska turisterna inte har en aning om att renar är så "känsliga". För hästar, kor o får m.m. kan man ju gå så nära som de tillåter utan några problem för dem. Sedan har man ju sett otaliga filmer från renskiljning. Där går det ju knappast lugnt till. Så hur skulle en närbild på renar skada dem?

Informationsbehovet är således stort, minst sagt.

Här är kommentaren själv ett bra exempel på varför informationsbehovet är stort.
Skillnaden mellan renskiljning och renens vandringar i kalvningstider där vajorna riskerar att skiljas från kalvarna när som skett, allt för närgångna turister med eller utan bil inte förstår vad de kan ställa till med, är stor.

Så jag håller med att det behövs bättre kunskap genom information. Speciellt i områden som delar av Flatruet och Stekenjokk m.fl.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.