Stavar skate

Hej!

Jag ska köpa ett par längre stavar för skate och vill helst fortsätta med Oneway pga samma utbytbara spetsar.
Finns det något annat märke som har samma typ av spetsar som Oneway?

Nästa fråga är vad skillnaden är på rullskidestavar förutom spetsarna?
 
Rulleskidestavar brukar ha mer glasfiber och vara billigare. Det är rätt vanligt att de går av. Har du råd går det utmärkt att byta till rullskidespets på ett par Swix Triac.

När det gäller trugor bör det vara diametern på röret längs ned som avgör vad som passar. Oneway har väl oftast 9 mm, men det kan säkert variera mellan olika modeller.
 
Om du menar snabbfäste för trugor så tror jag inte att något annat stavmärke har samma system som Oneway. De flesta har egna system, av dem jag känner till är det bara Swix och Madshus som har samma. Dessutom tror jag att Oneway har haft ett annat system tidigare, och att de har bytt till ett nyare.

Har du limmade trugor så är det bara att se till så att det är rätt innerdiameter på trugan eller rullholken så att den passar på stavröret. Där finns en variation mellan märken, jag tror att 10 mm är vanligast.

Det finns speciella rullskidstavar med dämpning i handtagen, vilket kan vara bra om man åker mycket. Det sliter mindre på handleder, armbågar och axlar. Det finns även lösa dämpare att köpa som man monterar på vanliga stavar. Då måste man dock kapa av en bit av stavrören, så de går inte att återställa till vanliga stavar igen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
suxxid Åka skate på klassiska skidor Skidor allmänt 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.