Stabilitet i fotdon.

Nu har inläggen gått från stabilitet till anekdoter om barfota skor.

Vad jag har kommit fram till är att folk har väldigt olika fötter. Det mesta fungerar för någon men inte för alla. Angående stabilitet har jag inga problem att gå med låga och lätta skor i alla terräng jag har funnit men möjligt att det behövs träning och erfarenhet för andra.

Antagligen ingen bra ide att generellt föreslå att alla ska gå med låga och lätta skor till Kebnekaise men det blir också fel att säga att alla behöver stabila skor.

De lättaste skorna jag har brukat på tur fungera väldigt bra för det mesta men om det blir många skarpa stenar och kanske framförallt stenar som flyttar på sig och ibland rullar över tårna så tycker jag andra skor fungerar bättre. (VJ Irock vs VJ maxx).

Har ingen tro på att barfota skor är det bästa för alla. Inom löpning så förlorade de mot skor med en massa dämpning och det är väl det som är det hota nu tillsammans med karbon skor.

Men för folk med väldigt breda fötter eller något annat speciellt är de kanske bra.

Variera vad man har för skor tror jag är bra och alltför styva och smala skor är väl sällen speciellt bra hela tiden.

Vad som fungerar bra beror också väldigt mycket på underlag (och vad man är van med). På fina skogstigar skulle jag antagligen kunna gå långt barfota eller med något tynt beskyttande lager eller breda mjuka skor. På 30 graders slutningar vill man gärna ha en sko som sitter på foten utan att den sklir runt eller trycker på delar av foten, dvs bra och tight passform. På väldigt ojämnt underlag är en lite styvare sula bra osv.

Bara att testa själv vad som fungerar för en själv och ibland ignorera dem som påstår att något inte går eller är helt fel.
Jag blev itutad att man bara kunde gå med kängor på fjällvandring. Men nu vet jag bättre att det finns alternativ till kängor. Och det går att argumentera för och nackdelar med all former av skor. Och vissa kommer atid att gå i kängor för det har de alltid gjort, och det är ok. Men de behöver inte övertyga resen av världen att kängor är bäst att gå i. En tjejkompis sökte råd på socialamedier när hon skule köpa nya skor. och 90% av de råden hon fick var att hon skulle köpa kängor. Nu köpte hon trailrnners som råd av en annan vän. Det är som du säger vi har olika behov och ett alternativ passar inte alla.

Jag blev itutad att man bara kunde gå med kängor på fjällvandring. Men nu vet jag bättre att det finns alternativ till kängor. Och det går att argumentera för och nackdelar med all former av skor. Och vissa kommer atid att gå i kängor för det har de alltid gjort, och det är ok. Men de behöver inte övertyga resen av världen att kängor är bäst att gå i. En tjejkompis sökte råd på socialamedier när hon skule köpa nya skor. och 90% av de råden hon fick var att hon skulle köpa kängor. Nu köpte hon trailrnners som råd av en annan vän. Det är som du säger vi har olika behov och ett alternativ passar inte alla.
Ja, är nog lite väl många rådd om kängor. Kanske ett bra råd till en 50 åring som inte rör sig så mycket men folk som tex tränar löpning eller annat regelbundet borde inte ha några problem med att gå tex Jämtlands triangeln i vad som helst.

När jag började gå bland nordiska berg gick nästan alla i gummistövlar, i de torrare alperna gick alla med kängor. När vi skulle gymnastisera hade alla Trerlleborgs Balubas på sig, men när vi spelade tennis hade vi skor med bättre sula. Liksom vid båtliv, om man inte hade seglarstövlar. Lätta balettskor, syriska tofflor, träskor, cykelskor, skid pjäxor, utförs pjäxor, marschkängor, än fler slags kängor och så gick jag och köpte lätta meshskor med rejäl tåbox och älskar dem. Modet varierar och vi lär oss något nytt om igen.

go tur

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ann-Cathrine Kängor med stabilitet och komfort som en löparsko? Utrustning allmänt 44

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg