Sprit i PET-flaska

Jag har har T-gul i PET-flaska i sommar, samt grillkol, med i kajaken och till den lilla UCO-grillen. Funkade fint.

Nu kommer språkpolisen

Pratar Ni om Whisky

Eller

Whiskey

Två helt olika sorters destillerade vätskor.

*I väntan på Möregårdh eller kanske Möregård eller Mörregårdth*

Men jag har haft single malt WHISKY i pet-flaskor i allt från 7 till 28 dagars vandringar och inte f*n har jag märkt någon skillnad från dag ett till 28 i smak eller styrka (den lilla koppen jag brukar ta lär knappast märkas i berusning *L*)

Nja inte riktigt så. Olika land eller regioner. Men också olika sorters sädesslag från början.
Nja, men jo. Stavningen är mer beroende på region än innehåll. Ytterst små skillnader i tillverkning och råvara mellan Irland (där drycken "uppfanns" och Skottland (som varit mycket duktiga på att sedan vidareutveckla den) exempelvis, men stavningen skiljer. Samma gäller för.amerikansk.single malt whiskey. Etc.

Så det går inte att säga något om innehållet i flaskan endast baserat på om det står Whisky eller Whiskey på etiketten. Båda kan vara Malt, Grain, Rye eller Blended, med rökt eller orökt torv. Etc etc.

Sprit kan inte lösa upp plast. Petroleumbaserade vätskor kan lösa plast eftersom plast kommer från olja
Men etanol kan laka ur ämnen ur plast, i olika hög grad, beroende på vilken plast det är. Det handlar då dock oftast om olika tillsatsämnen i själva plastråvaran såsom olika typer av mjukgörare.

Liknande trådar