Sponsring till expedition, hur gör man?

Tänk dra ut på en rätt lång tur, rättare sagt ett år.

Undrar bara hur det fungerar om man är intresserad av sponsoravtal avseende material, inga pengar. Vad man bör tänka på samt hur man presenterar idéen?

Skriver man en verksamhetsplan, ungefär som när man startar eget företag, presenterar idéen och hur man ska genomföra den och vad som ev. skulle behövas. Försökt finna lite information på internet men dock utan framgång. Läste för ett tag sedan en artikel i outside, dock bara del 2 av 3 där Johan Nilsson, kända äventyraren redogjorde lite angående detta, dock glömde jag numret i Alpe d'Huez. Vill inte heller sätta mig i klistret med avtal som inte kan fullföljas osv.

Skulle behöva komma i kontakt med någon som har varit "med förr" efter som jag tror på min idé och vill för allt i världen genomföra den!

Tacksam för den hjälp jag kan få, om jag kan få.

Mvh Emil

Haft en del erfarenhet av sponsring, dock bara till fasta evenemang, och min erfarenhet är att det finns bara en viktig fråga att besvara för sponsorerna "Whats in it for me!?". Det är svårt att få sponsring till något nu för tiden eftersom äventyrare tyvärr växer på träd i dessa dagar. För att lyckas få kontrakt med något av de stora märkena är det i min erfarenhet uteslutande kontakter som gäller.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Naturligtvis vill man som företag inte sluta något avtal om det inte finns något att hämta, sträver självfallet efter en win-win situation annat känns ju onödigt. Anledning till tråd är mer tillvägagångssättet för hur man söker sponsring. Tanken är väl att projektet ska attrahera företag att medverka.

Tanken är att jag ska paddla en rätt bra bit. Men projektet är än så länge bara i startgroparna.
Försöka komma iväg när jag kommer hem ifrån Chamonix, jobbar som vandringsguide där i sommar. Planera det mesta där och försöka komma iväg i oktober. Om jag inte gör det stannar jag i Chamonix och gör det våren 2009 istället.. Vet inte hur mycket förbereddelser som kommer behövas. Vill talar om rätt lång tid o hyfsat mycket träning och planering.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips