Sovsäcksval för tältning Kebenekaise månadsskiftet aug/sept?

Tycker det är extremt svårt att välja sovsäck. Jag är normalfrusen, 180 cm lång och allergisk mot pälsdjur och pollen. Just det här med allergin får mig att titta på syntetsäckar. Som liggunderlag har jag ett uppblåsbart Expeed. Jag ska tälta utanför fjällstationen.
Hoppas på tips!?
 
SMHI har temperaturtabeller för sina mätstationer, max och min. Närmaste igång är Tarfala.
Vid skiftet aug-sept brukar det ibland nypa till på natten vilket har en god inverkan på knotten.
Jag brukar klara mig med en -5--8 graders sovsäck och eftersom jag bär min förblir den stoppad med dun.

En syntetsäck blir både tyngre och mer volymös packad.

go tur
 
Överger syntettanken - kan en Western Mountaineering - UltraLite med komforttemp -9 vara ett bra val? Räcker en 183 cm till mig som är 179 cm.
 
WM Ultraliten låter som ett bra val och då har du lite marginal också. Jag har använt en WM Megalite (-2) en hel del i Kebområdet i månadsskiftet aug-sep och den har ibland känts lite kall. Jag är 1,88 och testade för länge sen den kortare längden men den var (som väntat) en aning kort så jag har de längre varianterna av säckar. Men jag tror att 1,83 borde funka bra för dig.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.