sovsäck till vinterpaddling mm

Hejsan.

Jag skall köpa ny sovsäck. Har sen tidigare min gamla trotjänare TNF Cats Meow lätt ombyggd. Har sovit i -14 utan större problem. Avnände dock mössa, hanskar och sockor för säkerhets skull.

Jag skall nu köpa ny och har gått fullständigtvilse i sovsäckddjungeln. Vet inte om jag skall ha dun eller syntet mm.
Det jag vill ha är en med vattenavstötande ytskickt och hel dragkedja. Och varmare.

Dun är ju svårare att torka än syntet och då jag paddlar mycket på vintern så är det kanske en fördel med syntet, eller? Vet inte om jag kanske skall satsa på en varmare säck. Har ingen lust att stå nästa år och komma på att till nån resa till kallare plats måste jag köpa ny säck då jag slängt ut massa pengar på en redan.

Och något kalllare än en vinterstorm på havet har jag svårt att tänka mig. Påverkar detta (luftfuktighet) komfort/max temp.?

Tacksam för alla tips.

Pelle

Syntetsäck

Har en Ajungilak Tyin Artic som jag har sovit i -25 utan att frysa (bara lite kallt om näsan). Tycker att det är en bra säck. Kanske lite stor och tung, men god nattsömn är värt mycket??

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Skywalker?

Kolla sovsäckarna på http://www.highsport.se

Själv har jag en gammal TNF med dunfyllning och goretex. Den har legat och badat i 1/2 dm vatten i botten på kajaken utan att bli blöt. Komforttemp -25, men det behöver jag eftersom jag är frusen på nätterna.

Bra säck

Ajungilak kompakt 2000 vinter är är bra säck med vatten säkert yttertyg. Har precis köpt en sådan men ej hunnit använda den än. Kostar úngefär 2500 kr.
Magnus

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips