Sovsäck och tältpinnar

Hade funkat för mig!

jag kikade på sovsäcken du länka till är, M/R säcken till personer upp till 205 eller?jag är 185 cm då skulle det räcka med en M alltså?

300 M/R 175/205 78/65/52 175 +23 +6 -1 -13 306 100% goose 90/10/750 610 5 30 Quantum Quantum 239 .lagom till sommar säck tro?

Hejsan,

Vad som är lagom som sommarsäck beror ju till syvende och sist på hur varm man är av sig. Så för att kunna veta bör man ha koll på hur man "ligger till" jämfört med EN-normen.

Sovsäcken ovan ska ju ha komforttemperatur på -1 för en normal man om jag tolkar siffrorna rätt. Efter ett gäng års användning och ett par tvättar kan man nog dra av en 3-4 grader. För egen del klarar jag mig lätt ner ett par grader under EN-normen, så säcken ovan hade funkat för mig på sommaren i svenska fjällen. Men personligen hade jag valt att uppgradera dunet till 95/5/850 (vilket är ett dun i världsklass!) Då blir sovsäcken 2 grader varmare till samma vikt och det kostar bara 20 euro extra. Dessutom upplever jag att ju bättre dun desto längre livslängd får man!

/ Stefan

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips