Solcellsladdare...

Funderar på att införskaffa en solcellsladdare som klarar av att ladda mobiltelefon och kamera via USB. Tror att en Powermonkey Extreme räcker till för att fylla mina behov (tillräckligt kraftig men ändå ett överkomligt pris). Är det någon som har erfarenhet av att ha provat denna modell eller liknande? Tar tacksamt emot tips och erfarenheter innan det blir något köp!
 
Googla efter lite tester. Häromdagen råkade jag hitta en test, och de kom fram till nåt som inte hade varit så lätt att läsa ut av produktspecifikationerna.
 
Har en Powermonkey eXplorer som är samma solcell men med ett inbyggt batteri med lite lägre kapacitet. Laddar min HTC One X utan problem. Innan man beger sig iväg kan man ladda den via USB så man har en bra grund första gången. Sedan beror det såklart på väder och placering hur bra laddningen blir.

Det går att köpa till det externa batteriet + sladd som reservdel om man vill "uppgradera" sin eXplorer till Extreme.

edit: det finns massor av tester på youtube m.m.
 
På våra expeditioner brukar vi använda en 12w - 15v/800mAh laddare som är vikbar i mjuk nylon. Väger strax över 300g och kan utan problem ladda flera telefoner samtidigt. Laddar även när det är molnigt och är vädertålig, brukar ha den ute dygnet runt även i snö/regn/blåst.

Modellen verkar framtagen för militärt bruk men säljs civilt av olika märken. Rekommenderas!

http://www.unatsolar.eu/images-2010/PDFs/UNATSOLAR-12_Spec_Sheet.pdf
http://www.globalsolar.com/products/retail/sunlinq-4
 
Jag har sneglat lite på bl.a. Buntons lösningar men det kräver om jag fattar det rätt att det man önskar ladda är inkopplat medan laddning pågår. Jag avser att använda laddaren i en miljö som kan medföra ett plötsligt och ofrivilligt dopp men det kanske kan lösas genom att slänga in laddaren och det som ska laddas i ett vattentätt kartfodral?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.