Ny Solio Hybrid 1000 solcellsladdare

Där ser man. Jag har den förra modellen. Den tar både vikt och utrymme att ha med sig, så denna verkar ju mycket mer intressant på det viset, verkligen. Undrar vad den väger!? När det gäller lägre prestanda blir jag dock inte så impad. Den jag har är rätt kräsen, och om denna är ännu svagare så kanske man inte blir så nöjd, vad vet jag!? Men om den är vädertålig och att man kan ladda upp mobilen (eller GPS:en om man har sådan) ett par pinnar var fjärde dag så gör den ju ändå sitt jobb utifrån hiking-aspekten. Den förste att köpa den får recensera :)
 
Där ser man. Jag har den förra modellen. Den tar både vikt och utrymme att ha med sig, så denna verkar ju mycket mer intressant på det viset, verkligen. Undrar vad den väger!? När det gäller lägre prestanda blir jag dock inte så impad. Den jag har är rätt kräsen, och om denna är ännu svagare så kanske man inte blir så nöjd, vad vet jag!? Men om den är vädertålig och att man kan ladda upp mobilen (eller GPS:en om man har sådan) ett par pinnar var fjärde dag så gör den ju ändå sitt jobb utifrån hiking-aspekten. Den förste att köpa den får recensera :)

Berätta gärna lite mer om din variant - har länge varit på gång att köpa en sådan. Hur länge tar det att ladda upp det interna batteriet under en vanlig dag med uppehåll, men kanske inte i full sol?

Den nya modellen väger 1.1 lb = nästan 500g så där springer det ju iväg ordentligt. Är också lite osäker på hur säkert det är att stoppa ned en sådan i ryggsäcken då den är så avlång och platt. Får verkligen vänta på en recension - specen får mig att undra på vilket sätt de tänkt på hajkare när de designat produkten.
 
Contras i CA hade både Pers och Log på Pc Labtops. För att ladda dessa och Ra batterier hade man solcellspaneler draperade över ryggsäckarna. Yta ca A3 och +14 V ut. Ackarna i datorerna ville ha sin del men mest gick åt till Ra och de portabla skrivarna. Elektroniken fuktskyddades i Ortliebs kartfodral.
I Saudie Arabien köpte jag en solcellsladdare till batterier, 9-1,5V, effektiv yta som ett vykort, vikt tom 320g, därnere behövdes en dag för 4 1,5V AAceller. Härhemma går den om det är en klar dag och man vrider den med invinkeln.
Jag har ett hemma bygge med ytan A3 men vikbar till A5. Den lämnar 14-3V ut och väger styvt 1/2kg. Laddar lite snabbare och lite mer men måste packas som ömtåligt gods. Över ryggsäcken gäller det att gå mot nordigare trakter om det skall ladda....
//J
 
Fortfarande ingen som har testat?
Vikten är enligt solios hemsida bara 131g, alltså är den inte fullt så tjock som befarat. Jag är mycket sugen på en till sommarens äventyr. Någon som vet något om svensk återförsäljare?
 
Res söderut med Solio!

Mulen svensk vinterdag ger ingen laddning alls av Solio H1000. Har inte haft möjlighet att testa ut hur mycket sol som krävs, men det verkar behövas STARK sol.
Solpanelen laddar på c:a 50cm avstånd från min 500W halogenlampa, men inte längre bort än så. En grov uppskattning skulle vara att den instrålade effekten där är 500W/m^2. På det avståndet blir både föremål och människa snabbt väldigt varma. Den maximala solinstrålningen i Sverige är c:a 1100 W/m^2 ( http://sv.wikipedia.org/wiki/Solinstrålning ).
Min slutsats blir att Solioladdaren inte blir någon pålitlig räddning för urladdade telefoner etc på våra breddgrader.
Vore intressant att höra andras kommentarer som testat den mera.
John
 
Ser att jag skrivit i den här tråden för länge sedan utan att följa upp den.

Jag har huvudsakligen använt min solio som laddare och batteri back-up. Jag har inte gjort några upprepade tester om hur lång tid batteriet tar att ladda upp med solenergi i olika förhållanden men det intryck jag fått när jag provat är att det tar lång tid, även på varmare breddgrader med stark sol. Jag köpte solion inför en långresa med tanken att använda mycket solenergi. I slutändan blev det så att jag fyllde upp batteriet för att kunna ladda mina enheter bortom elnätets räckvidd och sol-laddningsfunktionen kändes lite overkill för mig då jag var så nära civilisationen hela tiden.

Tankarna inför inköpet gick ju så klart till lite mer krävande resor/turer än den jag gjorde men efter att ha använt solion och upplevt hur tidskrävande den är, har jag lagt de tankarna på is. Den dagen jag verkligen behöver en bra laddare med solceller antar jag att det har utvecklats någon som bättre möter mina förväntningar. Så länge kan jag åtminstone ta med mig en eller två laddningar för min mobil de gånger jag finner det vara värt vikten av en solio i packningen. (Har inte hänt ännu, men vem vet? Det kanske dyker upp något tillfälle när den får krypa fram ur min mörka garderob och göra nytta igen.)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.