Solcell + Kamera på fjället, funkar det?

Först vill jag dra lite allmän information som inte är så enkel när man är helt ny: output mäts i volt och ampere vilket tillsammans blir watt (Spänning*Ström=Effekt).
Det ska vara cirka 5 volt, vilket alla USB-laddar-produkter är, så det enda man bör behöva kolla är antalet Ampere(strömmen), som oftast anges i mA (ibland, men inte ofta, i A), vilket betyder milliampere. Det är antalet mA som anger hur snabbt den kan ladda en annan produkt.

mAh däremot mäter kapaciteten på batteriet och betyder i princip "hur många milliampere kan man max skicka ut ifall man ska skicka i en hel timme". Det enda du behöver göra här är att jämföra med batteriet som ska laddas. Om GoPron har ett batteri på 1100 mAh så kan ett extrabatteri med 2200 mAh ladda upp GoPron två gånger, t.ex.

Om batteriet har en output på 550 mA och en kapacitet på 2200 mAh, och ska ladda en GoPro på 1100 mAh, ger detta att det kommer ta två timmar att ladda GoPron, och du kan göra detta totalt två gånger (alltså totalt i fyra timmar). Hoppas det är hyfsat tydligt. :)




Tack för utförligt svar :) Har läst på lite om batteriet som följer med paketet och det verkar vara en lite äldre modell och kanske också därför dom rear ut dem. Är lite sugen på att köpa K3 men den är nog för tung och otymplig för att ha med sig på fjället. Det verkar också lite klurigt att hitta solceller med hög output men jag har hittat en i USA Suntactics Scharger 5 heter den och den har output på 700 mAh såg jag i ett test. Beställer dock helst från EU.

Som jag skrev så verkar den laddas av 350 mA output, så 700 bör fungera utan problem. :)

Är du säker på att dess 700 mAh kapacitet räcker för att ladda GoPro:s ackumulator? Det saknas information om solpanel-ackumulatorns utgångsström. Du behöver komma över en viss strömtröskel för att sätta igång laddningsproceduren i GoPro:s laddare.

När solcellsladdarens ackumulator är sliten efter några hundra laddningscyklar har du bara själva panelens 410mA utgångsström och det är väldigt lite.

Jag har lite svårt att se denna investering som långsiktigt meningsfull och hållbar.

Som jag skrev ovan; för det första räcker 700 mAh inte till en hel laddning, men den kommer ladda den med 700 mAh (och därmed kommer den sakna 400 om man laddar en tom GoPro). Detta bör däremot inte vara något hinder. Om det är output du tänker på, d.v.s. 700 mA och inte 700 mAh, så räckte mina 350 mAh för att GoPron skulle börja ladda, så detta bör inte vara några problem. ^^
 
Sidan buggade ur och nu kan jag inte längre redigera mitt inlägg... i sista meningen skulle det såklart stå 350 mA (milliampere) och inte mAh.
 
Är du säker på att dess 700 mAh kapacitet räcker för att ladda GoPro:s ackumulator? Det saknas information om solpanel-ackumulatorns utgångsström. Du behöver komma över en viss strömtröskel för att sätta igång laddningsproceduren i GoPro:s laddare.

När solcellsladdarens ackumulator är sliten efter några hundra laddningscyklar har du bara själva panelens 410mA utgångsström och det är väldigt lite.

Jag har lite svårt att se denna investering som långsiktigt meningsfull och hållbar.


-Långsiktigt meningsfull och hållbar? Nja kanske inte men syften med "investeringen" var ju från början inte så långsiktig men jag tycker ändå den blir det om du tänker på KOSTNADEN om vi räknar på laddningar.
Vad du menar med "några hundra" laddningscykler vet jag inte men säg t.ex 200 vilket jag är mycket nöjd med isåfall. Då kan jag alltså ladda min GoPro 400 ggr vilket då är 1,75 kr per laddning ;) Men jag hoppas att du förstår att jag inte skall använda den hemma, jag skall använda den när jag inte har tillgång till elnät och således blir den ju meningsfull eller hur har du tänkt? Nu kan jag ju ladda mitt batteri 2 ggr istället för att köpa två nya för 350 :-, och om det inte räcker?

Motivera det du slänger ur dig tack eller ge alternativ som berikar tråden!
 
Nja, verkningsgraden är runt 70% så det krävs drygt 3100 mAh. Väl?

Jag tänker inte svära på någonting då jag ej varit inne på den praktiska biten när det gäller verkningsgrad och liknande men med mitt extrabatteri (2000 mAh) kan jag ladda en urladdad iPhone liter mer än en gång (cirka 1432 mAh). Med 70 % verkningsgrad bör batteriet knappt kunna laddas upp en hel gång med tanke på att lite batteri även dras under laddningen (produkten är igång).

Jag tror därför att dessa 70 % ej stämmer men om du har någon källa så är jag inte den som vägrar lära mig nytt. :) Vore intressant att veta var du fått det ifrån?
 
Vandrade 2 veckor i Turkiet nyligen, fint och soligt väder. Vi försökte ladda en Samsung S2 med föregångaren till http://www.adisgladis.se/nyheter/solcellsladdare-sir-vive-mongoose. det gick inte så bra. När det väl var ström i batteriet så kunde den ladda men problemet var att det tog helt för lång tid att verkligen få ström i batteriet. Samsungen användes som gps-logg med nätuppkoppling och skärm avstängd.

Jag hade satsat på ett batteripack som hade kapacitet att ladda kameran önskat antal gånger, speciellt i fjällen där solen utan tvekan kan gömma sig bakom molnen en hel vecka...
 
Problemet med att ladda "önskat antal gånger" är väl att det blir ett väldigt stort batteri... ;)

Men fick du i slutändan el till telefonen när du behövde eller fugnerade det i princip inte alls?
 
Vandrade 2 veckor i Turkiet nyligen, fint och soligt väder. Vi försökte ladda en Samsung S2 med föregångaren till http://www.adisgladis.se/nyheter/solcellsladdare-sir-vive-mongoose. det gick inte så bra. När det väl var ström i batteriet så kunde den ladda men problemet var att det tog helt för lång tid att verkligen få ström i batteriet. Samsungen användes som gps-logg med nätuppkoppling och skärm avstängd.

Jag hade satsat på ett batteripack som hade kapacitet att ladda kameran önskat antal gånger, speciellt i fjällen där solen utan tvekan kan gömma sig bakom molnen en hel vecka...

Men nu snackar du ju om en apparat som är påslagen och faktum är ju att små solceller som dessa aldrig klarar att ladda en påslagen ny smartphone och speciellt inte med gps. Möjligtvis håller nog solcellen liv i telefonen längre men jag är nyfiken på hur det gick ? :)

Nja, verkningsgraden är runt 70% så det krävs drygt 3100 mAh. Väl?

Men du, är inte verkningsgraden 70% på båda batterierna och således går att ladda 2 ggr ändå eller tänker jag helt fel nu?
 
Men nu snackar du ju om en apparat som är påslagen och faktum är ju att små solceller som dessa aldrig klarar att ladda en påslagen ny smartphone och speciellt inte med gps. Möjligtvis håller nog solcellen liv i telefonen längre men jag är nyfiken på hur det gick ? :)

Fast om du har en smartphone som har GPS aktiverad bör den i alla fall hålla fem timmar (personlig erfarenhet), vilket ger ~1500/5=300 mA. Detta ger att om du har en solcell som klarar av (beroende på solstyrka) att skicka ut 300 mA bör du inte tappa något i batteritid.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Gab83 Solo Magnesium - Solcell Utrustning allmänt 0
Elvah Tålig mobiltelefon med bra kamera? Utrustning allmänt 14
avslutatmedlemskap160620 AA batterier i Powerbank ladda kamera Utrustning allmänt 8
desireman Funderar på vilken kamera är bäst att köpa för vandring? Utrustning allmänt 83
soppatorsk kamera på vintertur Utrustning allmänt 4
klot KAMERA?? Utrustning allmänt 31
gmg kamera Utrustning allmänt 3
huuru vädertålig DV-kamera Utrustning allmänt 1
flooke vad känner ni om denna kamera? Utrustning allmänt 9
jon karl digital kamera Utrustning allmänt 0
Totteman Livslängd på friluftsprylar kontra prislapp Utrustning allmänt 42
Johan123 Tips på Wiresåg? Utrustning allmänt 28
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Storlek på förvaringspåsar Utrustning allmänt 15
turtle Hem på ryggen Utrustning allmänt 30
tango Drickasäck som inte fryser på vintern - finns det? Utrustning allmänt 17
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Fickkniv på resa Utrustning allmänt 60
hsp Höst rea på div 2-handsidor Utrustning allmänt 0
Lindis7911 Batterier till england på flyg Utrustning allmänt 8
hsp Extrema prishöjningar på friluftsvaror Utrustning allmänt 5
AgTheUnique Hjälp att justera storlek på en Haglöfs vandringsryggsäck Utrustning allmänt 1
turtle Vinter underquilt till hängmatta på sommaren? Utrustning allmänt 5
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
Kimkim Snabb mobil/batterifråga till tekniknördarna på utsidan Utrustning allmänt 23
evinrude Tips på lätta karbiner med bra kvalitet? Utrustning allmänt 13
Annnaa Tips på syntetsovsäck 3 säsong Utrustning allmänt 12
Leonin Ryggsäck på, byxorna trillar av.... Utrustning allmänt 20
Cuba Cola GRANITE GEAR Crown 2 60 ? Tips på lättare säck? Utrustning allmänt 7
tsebring Söker tips på bra zip-lock påsar Utrustning allmänt 5
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
Jazzy Hultafors på Jula. Utrustning allmänt 14
brigitte stormkök på Island? Utrustning allmänt 3
DoktorGlas Hur gör man med ändarna på paracord? Utrustning allmänt 31
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
igs Kåda på tältet Utrustning allmänt 2
deriks Trampa på tältpinnar Utrustning allmänt 16
Fjorr Limma sula på Vibram Five Fingers Utrustning allmänt 1
Brune Kastvikt på en kikare? Utrustning allmänt 13
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Johan123 Önskar tips på lätt och delbar kajakpaddel i glasfiber Utrustning allmänt 20
AnteÅ Köpte vandringsstavar på Lidl... Utrustning allmänt 26
mindful Tips på 3 säsongssovsäck Utrustning allmänt 10
Sverker G Tips på kikare Utrustning allmänt 15
bico Problem med anslutningsgängningen på Sawyer Mini Utrustning allmänt 2
JMel Längd på vandringsstavar Utrustning allmänt 6
joa_bj Tips på microfiberhandduk? Utrustning allmänt 21
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Argusgranskare Laga trasig luftventil på Exped Downmat? Utrustning allmänt 5
wajder Prisvärd säck på xxl? Behöver snabba svar. Utrustning allmänt 8
Jojosurf Vandringsstavar på ryggsäck Utrustning allmänt 6
avslutmedlemskap0904 Namn på detaljer Utrustning allmänt 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.