"Solblåsa" under epoxyn. Hur fixa enklast?

Har fullagat en gammal ribbcanadensare. Kölen, som släppte in vatten, borttagen. Rötade ribbor uttorkade och nerslipade. Fördjupningen fylld med epoxybaserat glasfiberspackel. Täckt med glasfiber och epoxy. Stor luftblåsa! Måste hela ytterskicktet göras om, eller räcker det att öppna ordentligt och laminera fast mot underlaget? Har slut på både glasfiberduk och ork...
 
Beror ju på hur snyggt du vill ha det =)

Är det 100 % epoxyspackel under blåsan?
I så fall är det vattentätt. Om inte, så blir det fuktskadat.

Med litet tur kan du skära upp ett snitt i blåsan och trycka in den, om det inte redan härdat. Annars kan du slipa ner och spackla tills du än nöjd.

Bästa lösningen är att låta det härda. Skär bort blåsan och slipa jämnt. Laminera sedan på en liten bit glasfiber. När det har härdat kan du slipa till det.

Men du bör identifiera varför det blev en blåsa från första början.
Såg det bra ut efter renoveringen?
En luftblåsa som blir större i solen tyder på dålig vidhäftning. Kanske fick du någon förorening (fett/silikon) på arbetsytan? Vissa epoxy är lösningsmedelsfria och kräver absolut rent från fett (det kan räcka att ta på arbetsytan med handen för att ställa till det).

Blåsor som uppstår under härdning beror ofta på att temperaturen i arbetslokalen ökat under härdningen, och att instängd luft expanderat av värmen.
 
Ja, det är 100% epoxy och av samma märke som i resten. Ytterlagret, det som släppt, är just vävlaminatet. Troligast pga temperaturskillnaden dag-natt (jag är klart arbetsförast på morgonen...). Möjligen var inte spackelytan helt slät under. Tät är den, men blåsan är ju så ful! Detta är vår stora kanot, så tanken är att min träkunnigare son en dag ska göra en helt ny skrovbit och byta ut det rötade. Tyvärr har jag övertagit den som "snart vrak" och har inte skrovmallarna.
 
Jag hade slipat bort blåsan och lagt på en ny bit glasfiber.
Nu hade du ju slut på glasfiber, så då hade jag föreslagit att du slipar bort blåsan och lägger på epoxi utan glasfiber.
 
Så gjorde jag. Eftersom jag hade två helt ok, vattentäta skikt, med dålig vidhäftning gjorde jag ett litet hål i bubblan. Tryckte in en doseringsspruta med lång nål och sög ut luften (detta vid maximal expansion, alltså i fullt solsken). Tape över hålet och väntan på nästa riktigt varma dag. Ingen blåsa, alltså näranog vaccum. Blandade en lagsats epoxy och sprutade in genom samma hål. Lät sprutan sitta och tryckte ut epoxyn med en hård roller. Torkade bort det dom läckte ur hålet, drog ur sprutan och tejpade igen. Tog bort tapen efter härdning. Tror jag fick ett näranog perfekt resultat, även om det inte är något äkta laminat.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.