Sökes: vettigt multiverktyg

Tar Polisen verkligen ett multiverktyg under normala omständigheter?

Enligt http://www.polisen.se/sv/Lagar-och-regler/Vapen/Knivar-med-mera/ så är det ju tillåtet med "normalt bruk av fickkniv eller multiverktyg."

De kanske tog det som förberedelse eller planering, eftersom den (alla) låg i ryggan kan det ju vara så att jag funderade på vad den kan användas till. Eller så var det bara för att få till en rapport för brott mot knivlagen, inget är för litet när det handlar om demonisering eller hjälp till självstjälp.
 
De kanske tog det som förberedelse eller planering, eftersom den (alla) låg i ryggan kan det ju vara så att jag funderade på vad den kan användas till. Eller så var det bara för att få till en rapport för brott mot knivlagen, inget är för litet när det handlar om demonisering eller hjälp till självstjälp.

Har polisen stoppat dig för att kolla din rygga? Och du hade då flera multiknivar där?
 
Har polisen stoppat dig för att kolla din rygga? Och du hade då flera multiknivar där?

Inte enbart för att kolla ryggan utan det har oftast föregåtts av lite allmän uppstudsighet, och så får man inte vara, nån kan ju få för sig att vissa inte har den kontroll de säger sig ha. Skulle det komma fram att allt är ett luftslott så...oj oj oj, ljuga och förstöra människor för pengar, hur skulle det se ut?

Nä, bara en åt gången.
 
Victorinox!

Hej jag är en kniv fantast och har ett antal olika knivar.... det jag använder när jag ska ut på fjället är en mora kniv med 90mm långt blad. Och sen har jag med min Victorinox Swiss Champ, anledning till att tar med just den är för att den har så väldigt många olika verktyg som kan vara användbara på fjället och i nöd situationer. Pincett är riktigt bra att ha med tycker jag, bläck pennan är guld om man vill skriva ner något, sågen räcker för mycket mer än vad man kan tro, luppen kan vara bra att ha, tången funkar perfekt till fiske eller böja till ståltråd, sylen är guld, nålen är riktigt bra den med (jag har så klart extra nålar i min överlevnads ask), kniv bladen är stora nog för matlagning och sådant. Allt som allt tycker jag att Swiss Champ har det mesta man kan behöva och lite till. Men såklart att den inte är lika stark som ett multitool men just små grejerna på swiss champ kan vara en livräddare. Men om jag skulle rekommendera ett multitool skulle det absolut vara Victorinoxs Swiss Tool, otroligt stark, har använt den under många år och den funkar fortfarande lika bra som när den var ny. Och tången är riktigt riktigt stark, man kan klippa taggtråd som om det vore smör.

Så slutligen: om man vill kunna såga, bryta, bita av tjock ståltråd då skulle jag välja Swiss Tool
men om man vill ha en kniv som kan användas för det mesta och i nöd situationer och i första hjälpen lådan skulle jag ta Swiss Champ

/Jon
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Halvandra Sökes: Sittunderlag skumplast tåligt Utrustning allmänt 13
Mugen Sökes: Osprey Aether AG 85 L Grön Utrustning allmänt 0
NaturRasmus Märkning av tillfälliga vandringsleder - tips sökes! Utrustning allmänt 29
NaturBoel Tips på bra och vattentäta walkingskor sökes! Utrustning allmänt 2
salvion Råd sökes om, Liggunderlag, Sovsäck för nybörjare Utrustning allmänt 20
salvion Tips på Strumpor till kängor sökes Utrustning allmänt 19
krille d knivsmed sökes Utrustning allmänt 8
frilufsaren PLB sökes Utrustning allmänt 3
Iggle Fällkniv EDC sökes Utrustning allmänt 11
Iggle Svampkniv sökes Utrustning allmänt 18
luktafotogen H3 Ledlampa 6V- seriös leverantör eller hemmapulare sökes. Utrustning allmänt 0
mick102 Väckarklocka sökes Utrustning allmänt 8
Sten-Olle Sökes: Bushcraft knivar! Utrustning allmänt 46
niking Tips på bra finbryne sökes Utrustning allmänt 79
skogsmästaren nätbutik från USA/kanada sökes? Utrustning allmänt 2
tomas b Rekomenderad Cykeldator, Pulsmätare + andra funktioner sökes. Utrustning allmänt 0
farsgubben länktips sökes Utrustning allmänt 4
Nirrebosse Erfarenheter om luftgevär sökes Utrustning allmänt 1
Candid Hopfällbar snösåg sökes Utrustning allmänt 4
zeromaker Jobb sökes!! Utrustning allmänt 0
_Mirella_ Vandring: Multiverktyg eller inte Utrustning allmänt 49
Ngez Multiverktyg... nja Utrustning allmänt 14
Silverswede Bra och dåliga multiverktyg Utrustning allmänt 1
Arvidsjaur Litet multiverktyg Utrustning allmänt 31
kanis Multiverktyg till prylnörd Utrustning allmänt 0
Jamte Multiverktyg - vllken skall man välja? Utrustning allmänt 21
Alexgi93 Schweizisk armékniv eller multiverktyg? Utrustning allmänt 8
hallonraden spyderco multiverktyg Utrustning allmänt 1
CeciliaF Nytt multiverktyg Utrustning allmänt 37
ChristerMattsson Bästa märket på multiverktyg: Röstning! Utrustning allmänt 16
Higgis Val av multiverktyg Utrustning allmänt 110
bredviken Billig multiverktyg? Utrustning allmänt 37
Keras2006 Multiverktyg för fjällvandring? Utrustning allmänt 38
Brune Såg på multiverktyg Utrustning allmänt 4
CE Multiverktyg Utrustning allmänt 26

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.