Sökes liten mysig stuga i Sälen för inköp

Jag och familjen söker en liten mysig stuga för kunna utöva vinteraktiviteter i närheten av Sälenfjällen.
Vad finns det förutom det som annoseras på hemnet för ett par miljoner, Budgeten är begränsad.
Storlek ca 40 kvm och gärna indraget vatten och el. Men som sagt vi är flexibla.
Ex hemfjällstangeln transtrand osv.
Gärna stuga på arrenderad mark.
Vi åker längdskidor och slalom och långfärdsskridskor.

Mvh
Annette
 
Senast ändrad:
Vill du ha billigare alternativ, så får du nog själv leta upp möjliga objekt och finna ägare och ge anbud. Det finns nog många hus som kan vara till salu, men där ägaren av olika skäl inte kontaktar mäklare.
 
Det har du alldeles rätt i Kurt, det är dock svårt att hitta dem då man själv inte är lokalbo och bor på samma ställe där man letar fritidsboende.
 
Så tips mottages tacksamt :), om någon känner nån som vill sälja en äldre mindre stuga i dessa trakterna.

/Nenna
 
Sälen...

Hej!

Var i er situation för några år sedan och efter att ha ledsnat på prisnivån i Sälen sökte oss lite norrut till Lofsdalen och där råder lugnet (i jämförelse med större skidorter alltså...) råkade se detta hus hos den lokala fastighetsmäklaren i byn. Slagavallen är en liten by som ligger mitt på fjället tar ca en kvart att köra till Lofsdalen om man behöver hälsa på ICA, vill åka slalom, träna längdskidor eller !?

http://w4.objektdata.se/pregen/643/OBJ10202_1306790643/wp.htm?SID=vjqyep55c5j5b2equhysg145

Lycka till!
 
Vad är viktigast för er? Sälen är IMHO överprissatt. Bättre utförsåkning finns t ex i Trysil.

Allt som ligger långt från backar och butiker är generellt mkt billigare. Men bekvämlighet med service nära boendet kan vara värt mkt för många.

Thure
 
Vad är viktigast för er? Sälen är IMHO överprissatt. Bättre utförsåkning finns t ex i Trysil.

Allt som ligger långt från backar och butiker är generellt mkt billigare. Men bekvämlighet med service nära boendet kan vara värt mkt för många.

Thure

Men en stuga i Trysil i oljerika Norge lär inte vara billigare än motsvarande i Sälen. Däremot köper flera norrbaggar stuga i Sverige då skoteråkningen på fjället är mindre detaljreglerad i Sverige.

Men som sagt så hittar ni nog avsevärt biligare stugor längre från stora kända skidorter.

Själv ar jag så pass långt till fjällen och en ekonomi som inte tillåter annat än att hyra som enda rimliga alterntivet. Då kan man dessutom enklare variera ställe att åka till.

/Patrik
 
Enligt en norsk tidning jag läste senaste sportlovet är priserna nu högre i Sälen än i Trysil. Detta beroende på att norska kronan och ekonomin påverkats av det sjunkande oljepriset.

Men åter till TS fråga. Jag skulle undersöka marknaden i t ex Rörbäcksnäs och mellan Särna och Sälen.

Thure
 
Tack

Hej
Jag tackar för alla tips.
Trysil känns inte så aktuellt pga prisnivån i Norge generellt.
Då vi bor i södra Sverige så känns norrut lite längre och åka till. Även objektet som länkades till verkade kanon.
Sökandet fortgår!
 
Om man vill kunna sälja sin stuga senare kan trots allt en investering på en av de större orterna vara bättre.

Det kan vara mkt värt att slippa ta bil till och från orten t ex. Ski in ski out är en sån sak som också är värdefull. Detta finns t ex på en stor andel av stugorna i Trysil men är ovanligare på andra större skidorter.

Låter som jag skall sälja ett hus i Trysil men det är inte så. Maten och framför allt att äta ute är något dyrare i Norge men faktiskt rätt dyrt och dåligt prisvärde även i t ex Idres anläggning.
Men många svenskar har med sig maten från Sverige och liftkorten är jämförbara i pris.

En skidsemester i hyrd stuga för en familj som åker utför och som åker hem till stugan för lunch och äter alla mål i stugan blir inte dyrare i Trysil än i Åre/ Sälen.

Men hur som helst, hyr i området innan ni investerar.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
majsa boende sökes i Umeå, hösten 2016 Andra regioner 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...