Tillverkaren rekommenderar återanvändning så plasten torde vara tålig för livsmedel och varmvatten.Dom klarar varmt vatten utan att deformeras. Men är det säkert att dricka vattnet sen? Det är svårare att testa.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Söker lätt vattenflaska som klarar 90 grader.
- Trådstartare olaab
- Start datum
Detta är långt från säkert. När produkter testas och ska godkännas för livsmedel är det ursprungliga användandet som avses.Tillverkaren rekommenderar återanvändning så plasten torde vara tålig för livsmedel och varmvatten.
Om en plastflaska är tänkt att innehålla sirap är det det som ska funka, inte hetvatten.
Sen kan vissa hävda att det inte sker så ofta, inte så länge och så vidare, men jag tänker att det är bättre att faktiskt skaffa nåt som är avsett för den tänkta användningen eller är testat för det.
/P
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Tillverkaren rekommenderar återanvändning så plasten torde vara tålig för livsmedel och varmvatten.
Jag frågade i deras frågeforum. (Och nej, jag är inte skridskoåkare men på sirapsflaske-tiden åkte jag och alla barn skridskor
Dansukkers sirapsflaska är alltså livsmedels-säker upp till 70C.
Som @perdavid skriver är ju plast oftast bara säker till den specifika användning den är tänkt för. Man kan titta efter symbol för micro och/eller snöflinga, kolla förvarings och tillagningsinstruktionerna eller läsa på om tillverkningsprocessen för att avgöra om en specifik förpackning är säker att använda på det sätt man vill.
Sen kan jag tycka att en gång är ingen gång. Är man ute flera veckor/månader per år är det dock väldigt intressant med en säker vattenflaska.
Melittapåse fungerar utmärkt till förfilter. Dubblerar till bryggkaffet.Är det inte nog med en tygbit, eller en melitta-påse eller motsvarade?
/Patrik
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg