Söker expeditions medlemmar Mc Kinley och Peak Ismail 7495 meter

Som rubriken säger så söker jag medlemmar till expeditioner år 2010. Jag har tidigare bestigit i en svensk expedition mount blanc och tagit en guidad tur på elbrus. Båda turerna eller klättringarna blev lyckade och jag nådde toppen båda gångerna. Jag har en hemsida på gång men det kanske dröjer en månad eller två innan den är klar.

Innan dessa toppar i sommras har jag bestigit toppar i norden vandrat en hel del och både isklättrat och klippklättrat. Jag är medlem i västerås klätterklubb och tränar även inomhus. Men i år togs steget upp på lite högre höjder och det var spännande för att man vet ju inte om man klarar av den höga höjden eller inte innan man prövat. Men det visade sig att med en bra acklimatiserings planering så gick det alldelse utmärkt att bestiga dessa toppar. Mont blanc har ca 1/3 tunnare luft och elbrus ca 50 % mindre än havsnivå. Everest ska visst ha 2/3 mindre och jag antar att det är efter 50 % det börjar bli riktigt kritiskt för de flesta och kräver noga acklimaisering och träning för att klara höjden.

Nu ligger jag i träning för Mount Mc Kinley 6200 meter och Peak Ismail samai peak 7495 eller Peak Lenin 7134 meter. Det spelar ingen roll vilken egentligen men ju högre desto bättre. Men jag tror att nästa års expeditioner får stanna runt 7500 meter max i höjd då det är viktigt att veta om kroppen klarar höjderna innan man ger sig på 8000+. Att jag valt dessa toppar beror på att jag aldrig varit i nordamerika och attt McKinley är en sevensummit topp sedan vill jag över 7000+ och då känns rent ekonomiskt dessa toppar som ett bra alternativ då tex aconcugua skulle bli mkt mera kostsamt. Jag planerar även lite på längre sikt att bestiga 8000 + toppar om allt går som det ska och jag själv visar mig kapabel att klara sådana höjder utan syrgas och skulle gärna finna kamrater som har liknande mål. Men även en som bara vill bestiga en topp tex Mc kinley eller någon annan är välkommen att höra av sig.

Jag är även intressad av förslag på andra toppar. Själv är jag 33 år gammal och i bra form. Har lätt för att samarbeta med andra männikskor och ett brinnande intresse för klättring i alla dess former med huvudintresse på alpinhöghöjdsklättring och isklättring.

Hör gärna av er.

mvh mattias
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.