Snygga upp kanot

Hej!

Har köpt en kanot av aluminium som jag tänkte fixa till, har några frågot:

1 - Tänkte göra sittsar med vattentålig playwood i botten och sedan limma och bulta dit två lager vanligt liggunderlag att sitta på. Vad tror ni om om det, vattentåligt?

2 - Var kan man köpa billig färg att måla om kanoten i? Biltema?

3 - Finns det någon typ av massa man kan lägga längs kölen för att göra den säkrare?

4 - Innuti kanoten på golvet längs mitten så ser det ut som det ligger nått slags spackel, vad är det för något och kan man säkra det på något sätt?


Ha en bra paddel sommar, det ska jag!! =)
 
Har köpt en kanot av aluminium som jag tänkte fixa till, har några frågot:

1 - Tänkte göra sittsar med vattentålig playwood i botten och sedan limma och bulta dit två lager vanligt liggunderlag att sitta på. Vad tror ni om om det, vattentåligt?
"Vanligt" liggunderlag är inte alltid så vanligt, olika kvaliteer kommer visa sig olika motståndskraftiga mot den sortens koncentrerade nötning. Lågprisvarianterna med stora synliga celler lär nog inte klara sig så länge. Sen tror jag att det kan bli lite väl platt också. Vad jag kan minnas så är det vanligare med remspända eller något anatomiskt formade säten även på kanoter.
Fast hyggligt vattentåligt kan det nog bli

2 - Var kan man köpa billig färg att måla om kanoten i? Biltema?
Aluminium överlag är ju lite knepigt att måla, kräver som regel etsande grundfärger för att färgen skall fastna bra. BT har visserligen färger som påstås vara OK för det ändamålet, men det är inget jag provat. Spontant skulle jag nog föredra att använda nåt från en av de mer välkända leverantörerna till fritidsbåtar i så fall, Hempel eller International.
3 - Finns det någon typ av massa man kan lägga längs kölen för att göra den säkrare?
Vaddå säkrare? Förstår inte vad du menar. Vill du ha en extra slityta på utsidan ?
4 - Innuti kanoten på golvet längs mitten så ser det ut som det ligger nått slags spackel, vad är det för något och kan man säkra det på något sätt?
Det krävs nog bilder för att kunna svara på det. Beroende på hur kanoten är byggd skulle det kunna vara tätningsmassa applicerad över en skarv eller en nitrad, antingen för att utestänga vatten eller för att skydda användare och last från skarpa hörn och kanter.
Eftersom du skall göra sitsar så låter det som en äldre kanot. Om spacklet har suttit fast fram till nu så finns det väl ingen direkt orsak att tro att det skulle börja lossna bara för att du tagit över kanoten? Kan inte komma på vad du skulle kunna göra för att förbättra vidhäftningen för ett skikt som redan är lagt.
Låt det vara tills(om) det lossnar, då kan du börja fundera över om spacklet gjorde någon nytta och vad du i så fall skall ersätta det med.
 
Sitsar

Liggunderlag i cellplast är som tidigare sagts ok så länge de är hela.
Dåliga är de bra på att samla fukt, som en svamp....

Fundera på att bygga ramar i vilka du flätar gamla säkerhetsbälten från en bilskrot.
Kolla hur Inkas bygger sina säten www.linder.se
"Kanottillbehör s. 2"

Ramar med flätade säkerhetbälten är betydligt trevligare att sitta på. Det ventilerar och är mer formbart. Cellplast blir varmt och stumt i längden. Att bygga en ram blir säkert både starkare och billigare än marinplywood, i vart fall bekvämare, tror jag.
/Håkan
 
lackera aluminium

jag jobbar på ett stort globalt företag som tilverkar och levererar all sorts färg inom fordon,båt,flyg,industri,hus, mm. ( vill ej säga vilket för att inte vara partisk i målet )
men kommer med info i alla fall om vad och hur du kan gå till väga.

att måla aluminium är inte så märkvärdigt som man kan tro. Flygplan är stortsätt helt av alu.
många bilar är vissa delar byggda av alu tex motorhuv på Volvo osv samt mycket inom industri.
viktigt är att använda rätt produkter avseda för undelaget i detta fall Aluminium.
då det är ett ganska fett underlag.

1. tvätta nogrant med en degreaser ( tvätt thinner ) för att rengöra underlaget.
2. slipa underlaget med slippaper med kornstorlek tex P 320-400. torrslip. alt 600 våtslip.
3. avsluta slipningen med tex P 500 kornstorlek torrslip alt 800 våtslip ( detta om du vill ha hög finnish )
4. tvätta den slipade ytan med Degreaser ( tvätt thinner )

5. Grunda med en Washprimer = etsande primer brukar läggas i ett tunt lager.
bör sprutas för bästa slutresultat.

6.spruta en primer för vidhäftningens skull.

7. avsluta med en tvåkomponent epoxy lack alt en tvåkomponent polyretan lack för bästa resultat.

8. nu är du klar.

att köpa dessa produkter är ganska kostsamt men du hittar dom hos välsorterade färghandlare eller lackleverantörer. Det är inte säkert att det blir dyrare att lämna in den för lackering då tex billackerare alt industrilackerare har dessa produkter hemma och använder dessa helatiden och du betalar bara vad som går åt på ditt objekt och slipper betala för allt matreal som blir över.

välkända märken är att föredra tex International, Akzonobel. Hempel då dom har ett uppbygt system för olika ändamål.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
eyck Feathercraft ger upp Paddling allmänt 1
Lico Fräscha upp paddelbladen? Paddling allmänt 3
pelle.k Fräscha upp kajaken Paddling allmänt 11
eyck Rosenheimarna ger upp (delvis...) Paddling allmänt 2
AndersSupertramp Paddla upp för Rapaätno ? Paddling allmänt 10
salgo60 Stå upp lina Paddling allmänt 2
fraewu Se upp för snabba båtar hurdå? Paddling allmänt 43
Joakim Ambrosson Lägga upp finfina rutter Paddling allmänt 0
salgo60 Geo tagga bilder och lägga upp paddlingsturer Paddling allmänt 9
lamini Hur polera upp plastkajak? Paddling allmänt 17
Bertil Se upp i sommar Paddling allmänt 19
Strmbrg Fäll upp rodret på Pointen! Paddling allmänt 2
Strmbrg När man skall dra upp båten på en brygga: Paddling allmänt 2
ata_dree Reparera och måla kanadensare, tips på material? Paddling allmänt 8
Mikarv Vilken kanot/packraft? Paddling allmänt 0
HjalmarGL Bergans Ally, tips ang 16,5 eller 17? Paddling allmänt 7
Urban packrafter Prisberömt packrafting film Earning a River Paddling allmänt 2
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
Anneliee Kanot för storväxt Paddling allmänt 7
Rasmus85 Kanot att ta med barnen i.. Paddling allmänt 12
Ciaran69 Vilken Kanot? Paddling allmänt 7
dominique Vikt på gammal kanot Paddling allmänt 2
Dcube Renovera kanot Paddling allmänt 3
malaurin Vad är det här för kanot/kajak? Paddling allmänt 1
Chrille999 Vilken kanot är det här? Paddling allmänt 0
olind Lastlock till glasfiberkanot från 70/80-tal Paddling allmänt 6
Ragnoor Vad har jag köpt?! Paddling allmänt 5
M1G Motorfäste till kanot (kanadensare, Trapper STD) Paddling allmänt 7
fredolund Tre dagars kanot i Dalsland Paddling allmänt 5
alcesalce Köpa en kanot för sjöturer med 4-åring Paddling allmänt 9
Dr.Jones Kanot - dagstur, max en timme från Trollhättan Paddling allmänt 6
cloud76 nybörjare kanot Paddling allmänt 13
Villevillut Letar efter tips på kanot. Paddling allmänt 11
Kotten82 Någon som vill köpa en fin kanot? Paddling allmänt 6
Askel Turförslag 1v med kanot i Femundsmarka Paddling allmänt 5
Askel Vilken kanot har jag köpt Paddling allmänt 2
QBert Identifiera Kanot Paddling allmänt 2
Attila Onak - hopfällbar kanot från Belgien Paddling allmänt 6
Örnsätrarn Vad är detta för kanot? Paddling allmänt 10
EmmaR Paddla kanot i fjällen? Paddling allmänt 8
Jackonfire Esker Kanot Paddling allmänt 1
Niak65 Uppblåsbar kanot/kajak Paddling allmänt 18
Tomas J Bok om paddla kanot, kanadensare? Paddling allmänt 6
pingo Val av kanot Paddling allmänt 6
hfhfhf Kajak/kanot för ytterskärgård Paddling allmänt 18
Sigi reservpaddel i kanot? Paddling allmänt 8
Snuggles88 Enklare paddling i värmland Paddling allmänt 4
rotkraft Erfarenheter av kanot från Rogen - Hävlingen -Östra dalälven? Paddling allmänt 8
avslutatmedlemskap160620 Kanot i kanothus och försäkring Paddling allmänt 4
TheLion Kanot 3 dagar västkusten? Paddling allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.